heineken music hall

Collapse
X
Collapse
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

heineken music hall

http://www.heinekenmusichall.nl/hmh.html spreekt over de beste akoestiek van europa.

Volgens mij is er juist GEEN akoestiek, en is het ding zo dood als een pier.

Meningen??
  • prutser
    • Sep 2003
    • 15

Ik moet ineens denken aan dat reclamespotje dat een paar gasten tijdens een optreden naar de bar toelopen en schreeuwen "biertje!!"
    De zaal valt dan doodstil en iedereen draait zich naar hun toe.
    Als je dit hier in werkelijkheid zou doen, zou het geluid nog geen meter verder komen, dus ja, ben het helemaal met je eens, zo dood als een pier

Comment

• test12
      • Jan 2003
      • 901

Wat is de definitie van akoestiek? Is geen akoestiek ook niet wel akoestiek?
      De akoestiek van een dodekamer (geluidskamer voor meetdoeleinden) is wel degelijk de akoustiek van die ruimte (dood, ontbreken van reflekties galm echo door hoge absorbtie).

m.v.g. Herman

Comment

• lifesound
        • Apr 2003
        • 1052

citaat:
        ...spreekt over de beste akoestiek van europa.

Volgens mij is er juist GEEN akoestiek, en is het ding zo dood als een pier.

Meningen??
        mening:
        een goede akoestiek ie eigenlijk afhankelijk van de toepassing.
        Voor rock-concerten (waarvoor de hmh eigenlijk dient) heb je liefst een zo "droog" mogelijke zaal. Zo dood als een pier dus...
        En dit om van al die hinderlijke, onnodige reflecties af te zijn.
        Dit heeft als voordeel dat je met de klank alle richtingen uit kunt.

Langs de andere kant...
        Een zaal met een bijzonder mooie galm/reflecties is ook niet slecht. Maar de kans bestaat dat het dan een knoeiboel van galmen wordt.

Ik mix in ieder geval het liefst in een droge zaal...

Comment

• oversound
          • Dec 2003
          • 218

Er word meer bedoeld, zoals hierboven al aangehaald word, dat de zaal (black box) speciaal ontworpen is om zo min mogelijk echo en dat soorrt dingen te hebben.
          Als je zelf ooit in de Heineken music hall bent geweest zal je zker het verschil hebben gemerkt met een vierkante hal in de rai bijvoorbeeld (wel eentje met de zelfde soort afmetingen).
          Het geluid wat je hoort in de Music hall is gewoon heerlijk. kippevel.
          Oke kan je ook in een andere hal krijgen met het zelfde geluids systeem maar hier heeft het gewoon iets extra's
          Turbosound met QSC PL versterking en XTA processing. Ach doet het best goed!

Comment

• jurjen_barel
            • Jun 2003
            • 3150

Ik ben het er ook wel mee eens dat het geluid vrijwel meteen zou moeten afsterven. Lijkt me best storend als je als muzikant een flitsend optreden wil neerzetten, maar dat het constant een seconde of 7 duurt eer het geluid compleet is weggevallen.

Voor kerkkoren zou het geen probleem zijn, maar om die nou in de HMH op te laten treden... []

Bovendien: als de geluidstechnici echo willen, dan willen ze het waarschijnlijk zelf in de hand houden. D.w.z. een electronische echo.

Comment

• kokkie
              • Nov 2003
              • 1166

citaat:Geplaatst door oversound

kippevel.
              Oke kan je ook in een andere hal krijgen met het zelfde geluids systeem maar hier heeft het gewoon iets extra's
              Probeer in de HMH niet met een slecht geluidsontwerp aan te komen of met een ondermaatse set. Je zult het geluid zelf overal moeten brengen en als je dat niet doet, geen kippevel.

Wat wel lekker is, is dat je vanuit de catwalk, zonder al te hard te schreeuwen met iemand op de vloer kan communiceren, zelfs als er ergens trussen worden getikt.

Tja, acoustiek, wordt het de HMH of toch Vredenburg?
              Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• oversound
                • Dec 2003
                • 218

Klopt je moet er met een flinke set staan. Maar over dat geluidsontwerp hoe bedoel je dat? De ophanging van de line array aan beide kanten van het podium? Of de instellingen
                Heb er een boel dance party's meegemaakt en ja dat klonk tot nu toe ( met uitzondering van 1) steeds perfect. L-acoustics elke keer. Laatste keer was het volgens mij 12 (kan ook 14 ofzo geweest zijn was een beetje de weg kwijt) vdosc 's per kant en een flinke rij subs voor het podium.
                Maar ja op 29 april gaat ik er weer een nachtje knallen Kijken of het weer zo lekker klinkt.

Turbosound met QSC PL versterking en XTA processing. Ach doet het best goed!

Comment

• B-there
                  • Oct 2002
                  • 272

citaat:Kenners spreken niet voor niets van "de beste akoestiek van Europa".
                  citaat:Vanaf de opening in maart 2001 wordt de Heineken Music Hall geroemd om zijn perfecte akoestiek, bereikbaarheid en logistiek.
                  citaat:Citaten van de HMH site..
                  Tja.. Ik heb voor de aardigheid even de zin die erbij hoort erbij gehaald..(zie boven).
                  Niet de HMH zelf zegt dat ie de beste akoestiek heeft. Neee, kenners zeggen dat de HMH de beste akoestiek heeft van Europa.
                  En wie die kenners dan zijn.. Ja, ik zou zeggen stuur HMH een mailtje met de vraag wie die 'kenners' dan zijn. Maar ik denk gewoon dat dat gewoon mensen zijn die in de HMH hebben gewerkt als techniek van een band of project.
                  Ik denk dat we het er in ieder geval over eens kunnen zijn dat er zalen/ruimten zijn waar je meer moeite hebt om het geluid goed te krijgen.
                  Bijvoorbeeld een Ahoy in Rotterdam, of een Ijsselhallen in Zwolle. Om er maar een paar te noemen.

Het is en blijft gewoon รƒยฉรƒยฉn van de betere concertzalen van Nederland. En of de HMH รƒยฉรƒยฉn van de betere van Europa is dat laat ik aan de mensen over die ook eens in zalen hebben gewerkt in de rest van europa.

Grz

B
                  <center>-------------------</center>

Comment

• Wesley
                    • Dec 2003
                    • 17

We moesten er pas een HOG afgoien toen ze aan het opbouwen waren voor teqnoligy en ik moet zeggen het is wel een prachtige zaal.
                    Je merkt als je praat ook dat het anders is, die avond hing er een line-array maar heb deze helaas niet gehoord.

EDIT: fout eruit gehaald
                    De baas heeft D&B ole ole

Comment

• test12
                      • Jan 2003
                      • 901

Een zaal waar jij als geluidspic met je installatie de sound bepaald daar kan toch niks mis mee zijn, net als met een openlucht optreden lekker alles eenmaal horen en weg is weg.
                      "Een hoge SPL is niet meer hard maar mooi!"

m.v.g. Herman

Comment

• splash
                        • Aug 2002
                        • 342

citaat:Geplaatst door Wesley
                        ...tecknoligy...
                        Teqnology??

Comment

• sparky
                          • Apr 2002
                          • 2104

Ja, ik zal niet vergeten hoe raar ik het vond toen ik daar voor het eerst een trussdeeltje op de vloer liet vallen, normaal gesproken in een hal van dat formaat veroorzaak je daarmee een-in goed Nederlands- "hels kabaal" wat nog wel een aantal secondjes aanhoudt, hier was het een zielig bonkje, that's it, werkt ook rustgevender tijdens de bouw/breek. Ik kan me voorstellen dat sommige mensen toch wat meer ambience van de zaal zelf willen wellicht vanwege de "live-vibe".

Ik vind dit toch echt mooier. Als je daar dan zo'n housefeestje hebt en de hangt daar een goede P.A. dan hoor je hoe strak live-audio kan zijn.

Is het iemand anders ook weleens opgevallen dat er altijd een heel eigen luchtje in de HMH hangt, soms erg subtiel, maar je eten en drinken gaan er ook naar smaken? Of ik ben gek natuurlijk, iets wt zeer wel mogelijk is.
                          Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

citaat:AKOESTIEK
                            De grote zaal van de Heineken Music Hall, de zogenaamde Black Box, is speciaal ontworpen voor concerten. Kosten noch moeite zijn gespaard om versterkte muziek te laten klinken zoals het hoort. De afwerking is erop gericht, dat het electronisch voortgebracht geluid door de wanden wordt geabsorbeerd. Kenners spreken niet voor niets van "de beste akoestiek van Europa".
                            komt uit de hmh-site van bovenaan.

Maar ik heb Marillion daar gehoord, en het enige voordeeel van de zaal vond ik dat je de kwaliteit van het geluidssysteem ( verkeerd koppelen etc) goed kon horen. Verder klonk het als of je in een telefooncel stond. maar met m,uziek had het weinig te maken, omdat je die droge akoestiek verder nergens meemaakt, niet thuis, niet in de buitenlucht, nergens dus.

Comment

• Mathijs
                              Moderator
                              • Aug 2002
                              • 1353

citaat:maken, omdat je die droge akoestiek verder nergens meemaakt, niet thuis, niet in de buitenlucht, nergens dus
                              Is het dan niet de kunst om goed te mixen?

Ik was bij de Demo EAW en dat klonk verschrikkelijk goed. Van de "dode" hal heb je alleen last als je 30 cm van de wanden af staat. Als je in de hal staat heb ik er geen last van. Vind het eerder een voordeel. Tuurlijk is het Amsterdamse concert gebouw mooier. Maar die is ook voor andere doel einden gemaakt.

Comment

Working...