XLR luidspreker versus microfoonkabel

Collapse
X
Collapse
more_options-1
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Balsan
    • Oct 2005
    • 77

XLR luidspreker versus microfoonkabel

Beste Forummers,

Ik heb geen verstand van bekabeling, maar moet wel een en ander aanschaffen.

Nu vernam ik dat Micrfoon en luidspreker kabel (beiden XLR), niet uitwisselbaar zijn.

Mijn vraag is:
    1) kun je luidspreker kabel wel als microfoonkabel gebruiken ?
    2) kun je microfoonkabel ook als luidsprekerkabel gebruiken ?

Ik begrijp dat 1 van de 2 wel zou moeten kunnen en ik wil zo universeel mogelijk aanschaffen.

Andre
    It\'s the inside that matters
  • maranta
    • Sep 2002
    • 113

Het antwoord is simpel, Nee niet doen.

Microfoonkabels bestaan uit 2 aders en een afscherming, de mantel.
    Luidsprekerkabels met xlr hebben 2 aders, met soms 2 pennen kortgesloten voor wat oude norm luidsprekerkastjes.
    De dikte van een microfoonkabel zit tussen de 0.14 en 0.22qmm terwijl een beetje luidsprekerkabel minimaal 1.5 qmm dikte moet zijn.
    Door met kleurtules te werken kan je wel alles met xlr maken, en zie je toch het verschil in kabels.
    Alleen in uiterste noodgevallen kan je een microfoonkabel als luidprekerkabel gebruiken, andersom niet.
    Tel wat je hebt, niet wat je mist

Comment

• Mathijs
      Moderator
      • Aug 2002
      • 1353

Beste Andre.

Geen van beide is mogelijk.

Een luidspreker kabels is niet afgeschermt. Dus onbruikbaar voor microfoons
      Een microfoon kabels is te dun voor luidsprekers.

Simpel gezegt.

Comment

• Watt Xtra
        • Oct 2004
        • 1119

en als aanvulling op mathijs...om problemen te voorkomen zorg dat je speakerkabels als de donder worden vervangen met een andere soort stekker!! speakon is tegenwoordig toch wel standaard in de "drive-in wereld" en ook betaalbaar geworden.

Zo sluit je uit dat je per ongeluk een keer toch een microfoon kabel tussen je versterker en luidspreker plaatst met alle gevolgen en schade van dien.
        JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• shure-fan
          • Sep 2003
          • 1046

zoals hierboven wordt gezegd: je microfoons op xlr houden en je speakers als de donder op speakon
          Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• jens
            • Aug 2004
            • 1067

en koop meteen de juiste pluggen van het merk "neutrik" zowel je speakon als je xlr stekkers

ze kosten wel wat maar ze zijn het geld dik waard

geen goedkope pluggen van een ander merk....die gaan allemaal te barsten

Comment

• Upgrading your system
              • May 2003
              • 1684

en mocht je dan nieuwe kabels maken (ze zijn ook kant en klaar te koop)

neem dan een fatsoenlijke kabeldiameter. ik kom hier wel reparaties tegen met 0,75mm2 neem minimaal 2,5 mm2 is goedkoop en je bent zeker van een goede verbinding
              Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

desalwelteplus (niettegenstaande het feit dat) ...

luidsprekerkabel als micro wil niet, maar voor de aloude s-200 heb ik in geval van nood wel s een microkabel gepakt.
                t hoefde niete zo heel hard, en dat ging wel redelijk.

Is geen tip, maar meer een ********-truuk

Comment

Working...