XLR luidspreker versus microfoonkabel

Collapse
X
Collapse
more_options-1
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Balsan
    • Oct 2005
    • 77

XLR luidspreker versus microfoonkabel

Beste Forummers,

Ik heb geen verstand van bekabeling, maar moet wel een en ander aanschaffen.

Nu vernam ik dat Micrfoon en luidspreker kabel (beiden XLR), niet uitwisselbaar zijn.

Mijn vraag is:
    1) kun je luidspreker kabel wel als microfoonkabel gebruiken ?
    2) kun je microfoonkabel ook als luidsprekerkabel gebruiken ?

Ik begrijp dat 1 van de 2 wel zou moeten kunnen en ik wil zo universeel mogelijk aanschaffen.

Andre
    It\'s the inside that matters
  • maranta
    • Sep 2002
    • 113

Het antwoord is simpel, Nee niet doen.

Microfoonkabels bestaan uit 2 aders en een afscherming, de mantel.
    Luidsprekerkabels met xlr hebben 2 aders, met soms 2 pennen kortgesloten voor wat oude norm luidsprekerkastjes.
    De dikte van een microfoonkabel zit tussen de 0.14 en 0.22qmm terwijl een beetje luidsprekerkabel minimaal 1.5 qmm dikte moet zijn.
    Door met kleurtules te werken kan je wel alles met xlr maken, en zie je toch het verschil in kabels.
    Alleen in uiterste noodgevallen kan je een microfoonkabel als luidprekerkabel gebruiken, andersom niet.
    Tel wat je hebt, niet wat je mist

Comment

• Mathijs
      Moderator
      • Aug 2002
      • 1353

Beste Andre.

Geen van beide is mogelijk.

Een luidspreker kabels is niet afgeschermt. Dus onbruikbaar voor microfoons
      Een microfoon kabels is te dun voor luidsprekers.

Simpel gezegt.

Comment

• Watt Xtra
        • Oct 2004
        • 1119

en als aanvulling op mathijs...om problemen te voorkomen zorg dat je speakerkabels als de donder worden vervangen met een andere soort stekker!! speakon is tegenwoordig toch wel standaard in de "drive-in wereld" en ook betaalbaar geworden.