dmx scan / movinghead aansluiten

Collapse
X
Collapse
more_options-1
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • brw martijn
    • Jan 2008
    • 7

dmx scan / movinghead aansluiten

hallo ik heb het internet al aardig zitten afzoeken en misschien is het antwoord hier ook al gegeven maar toch.

Ik ga aan dmx beginnen weet in grote lijnen hoe het werkt alleen snap het in combinatie met een scanner of movinghead niet zo goed.

Hoe kan ik het laten veranderen van gobo, kleur, beweging enz automatisch laten worden?
    Is het zo dat ik daarvan dan ook een looplicht show van moet maken of kan het ook automatisch?

en een looplicht maken (voor parren) uit hoeveel kanalen kan dat bestaan?

ga even van één van de volgende soorten lichttafels uit:
    Showtec Showmaster 24, DMX dimming console
    American DJ Stage Setter 24
    Showtec Scanmaster 3, scan controller met Joystick
  • Shark
    • Aug 2007
    • 208

Originally posted by brw martijn
    en een looplicht maken (voor parren) uit hoeveel kanalen kan dat bestaan?
    per par een dmx kanaal, dus heb je minstens 4 kanalen nodig.

Uw parren doe je in een dimmpack of switchpack om via dmx te laten aansturen.

Word er dmx signaal 0 gestuurd, zal de lamp uit zijn, met signaal 255 is de lamp aan.
    Dus samen zijn dit 4 stappen minstens om alle lampen appart te kunnen laten branden.

Comment

• PeterZwart
      • Jan 2008
      • 402

movingheads/scanners kun je allemaal een eigen dmx adres toegeven..

bijv.

Movinghead1 heeft :

01. pan
      02. tilt
      03. shutter
      04. dimmer
      05. gobo
      06. kleuren

deze movinghead zou dus 6 kanalen hebben..

stel je hebt 4 van die movingheads..en je wilt ze allemaal appart
      dan zou je bijv.

movinghead1 op kanaal 1
      movinghead2 op kanaal 7
      movinghead3 op kanaal 14
      movinghead4 op kanaal ......

zelfde geld dus ook voor scanners..

als jij een beweging wil maken.. of een kleurenloop of iets wat erop moet lijken.. dan zou je een chase kunnen maken..

chase bestaat uit een aantal stappen die vervolgens worden afgespeelt met een bepaalde fade-time... hierdoor worden ze trager.. en heeft bijv. bewegend licht langer de tijd om van punt A naar punt B te gaan..
      vervolgens krijg je dus trage soepele (afhankelijk van hoeveel bit) bewegingen...

dacht dat ik t zo wel beetje uitgelegt had?
      Groeten fan 'n gek ut Fryslan

Comment

• jurjen_barel
        • Jun 2003
        • 3150

Je gaat aan dmx beginnen? Voorheen heb je (neem ik aan) je parren op een simpele controller met ingebouwde dimmerpack aangestuurd? Dmx moet je niet te ingewikkeld zien: het is de communicatielijn tussen je apparaten, meer niet.

Peter Zwart heeft hierboven al een mooie uitleg gegeven over het adresseren en kanalen. Als je goed in kanalen blijft denken bij het programmeren, dan moet het allemaal goed komen.

Aan de andere kant moet je er ook niet te simpel over denken: er treden nogal wat storingen op in (grotere) dmx-lijnen. Let op dat je goede dmx-kabels neemt (bij voorkeur dus niet je normale microfoonkabels), zet niet te veel apparaten op 1 lijn en houd er terminator bij de hand (sluit de lijn af bij het laatste apparaat).

Comment

• brw martijn
          • Jan 2008
          • 7

Bedankt al vast voor jullie info, even boven aan beginnen.

Hoe ik parren moet aansluiten weet ik maar mijn vraag was meer uit hoeveel kanalen kan ik een looplicht maken. Dus kan ik een 6 kanaals looplicht maken of is het zo dat alleen 4 kanaals kan wat het meest word gebruikt (ik heb een 6 kanaals dimmerpack)

Even terug komen om het instellen van o.a. movingheads. Hier moet ik dus een looplicht situatie van maken, wat bij dmx een chase heet.

Ik ga met dmx beginnen ik heb nu alles via een oude controller lopen met tig kabels. Ik weet inderdaad dat je de laatste af moet sluiten met een terminator maar kan je die kopen of zelf maken.

Comment

• Shark
            • Aug 2007
            • 208

Originally posted by brw martijn
            Hoe ik parren moet aansluiten weet ik maar mijn vraag was meer uit hoeveel kanalen kan ik een looplicht maken. Dus kan ik een 6 kanaals looplicht maken of is het zo dat alleen 4 kanaals kan wat het meest word gebruikt (ik heb een 6 kanaals dimmerpack)
            het is zeker geen probleem om 6 kanalen te gebruiken, dan gebruik je 6 stappen in een chase voor de 6 uitgangen.. net zoals ik soms zie bij moving heads wanneer deze als "looplicht" worden gebruikt, hangen er soms ook wel eens 20 doorheen de zaal, en heb je ook 20 stappen nodig.. Er zal ergens wel een beperking op zitten, maar het is wel mogelijk om een zeer lang looplicht te maken.

Gebruik je maar 4 parren, je hebt een 6 kanaals dimpack, is het geen goed idee om een 6 kanaals looplicht te maken.. het is puur logica.

Dit hangt echt af van welke sturing je gebruikt. Hier zal ook dan de beperking op zitten (er kan niet méér geprogrammeerd worden dan het geheugen groot is bijvoorbeeld)

Comment

• PeterZwart
              • Jan 2008
              • 402

die scanmastertjes zijn opzich prima joopie's...

kan wat bewegend licht op en er is ruimte om wat chasertjes te maken..

je krijgt ze ook niet snel kappot!
              Groeten fan 'n gek ut Fryslan

Comment

Working...