Aansluiting

Collapse
X
Collapse
more_options-1
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Greendiek
    • Jan 2010
    • 32

Aansluiting

Hallo allemaal,

ik heb even een vraag. Ik ben al enige tijd in het bezit van een Phonic Powerpod 740 deluxe. Tevens heb ik al enige tijd een Beat 4 MK2 mengpaneel. Tot nu toe sloot ik het mengpaneel altijd op een versterker aan, maar deze is helaas gesneuveld tijdens de verhuizing.
    Nu heb ik laatst geprobeerd om het mengpaneel via mijn powerpod te laten lopen, maar dit ging niet goed. (ik vermoed voorversterker op voorversterker). Maar nu vraag ik mij dus af...is er een andere mogelijkheid om mijn mengpaneel naar mijn powerpod te laten gaan?

Ik zat zelf aan mijn Record uitgang te denken, en deze aansluiten op mijn tape ingang, of eventueel de reguliere ingangen. Maar is dit een mogelijkheid denken jullie?

Ik hoop dat jullie mij hier mee kunnen helpen, want ik ben op dit gebied echt een beginner.

Mvg, Lars
  • mhsounds
    • Sep 2009
    • 933

Gewoon op 0dB uitsturen en aansluiten op een Line ingang.
    Even zo gainen dat hij op 0dB binnenkomt en hij moet het gewoon doen.
    En moet hij ook niet te hard binnenkomen.
    Freelance Light and Video |
    Waarom zeggen ze allemaal trusst?

Comment

• Greendiek
      • Jan 2010
      • 32

Het 0dB uitsturen doe ik zowizo altijd, alleen mijn vraag was, kan ik gewoon mijn xlr uitgangen van mijn mengpaneel gebruiken en op de xlr ingangen van de powerpod zetten?

Of moet ik de record uitgang gebruiken (tulp) en deze via een verloopje op de xlr ingang zetten?
      Of is het nog beter als ik deze op de tape ingang zet?

Ook ik kan op de powerpod niet zien hoe hard hij het signaal binnen krijgt, alleen hoe hardt de powerpod uit stuurt. Ik kan mijn mengpaneel wel 0dB uit laten sturen, maar is dit ook een 0dB ingangssignaal op de powerpod, of kan dit verschillen?

(Ps. sorry als dit over komt als een domme vraag, maar ik heb weinig tot geen verstand van het technische gedeelte. Ik weet hoe ik het moet gebruiken, en normaal op een versterker aansluit, maar daar houdt het ook wel mee op)

alvast bedankt.
      Mvg, Lars

Comment

• Greendiek
        • Jan 2010
        • 32

Gezien de stilte...vermoed ik dat mijn vraagstelling niet helemaal duidelijk is

Ik zal proberen de vraag totaal anders te stellen. Achterop een mengpaneel zijn er meerdere uitgangen. Zo onder andere de XLR uitgang. Nu is mijn vraag: Het XLR signaal, is dit door een voorversterker gegaan?? En het bootmonitor signaal (tulp), is dit een voorversterkt signaal?

ik hoop op een snelle reactie, aangezien ik dit setje aanstaande vrijdag (15 Januari) nodig heb.

Mvg, Lars

Comment

• levie
          • Jan 2010
          • 23

hey
          je mengpaneel ontvangt geluidsbronnen en stuurt ze door naar de versterker!je mengpaneel is je voorversterker dus de XLR en zowel de Tulp zijn voorversterkt!

Comment

• mhsounds
            • Sep 2009
            • 933

Ja ik hang alleen in mijn vrije tijd rond op het forum en zie niet alle berichten...

Zolang jij op 0dB uitstuurt is er niks aan de hand.
            Een cd speler komt je tafel binnen op -10dB (uit mijn hoofd) probeer anders een op -10dB uit te sturen, pieken mogen iets hoger komen.

En sluit hem het liefst aan op een line-ingang want deze zijn daarvoor bedoeld...
            Freelance Light and Video |
            Waarom zeggen ze allemaal trusst?

Comment

• Greendiek
              • Jan 2010
              • 32

Hallo allemaal,

ik heb even een andere vraag, aangezien ik weinig vertrouwen heb ik de powerpod op deze manier aansluiten heb ik eens verder gedacht. Nu kan ik aan een DAP Palladium P-1600 komen voor mijn speakers. Na wat onderzoek kwam ik het volgende hier over tegen:

Beste prijs/kwaliteits verhouding

Hoewel mijn speaker processor LEM DX26 duurder is dan de 2 Palladium 1600 versterkers, kon ik het niet laten om 2 van deze versterkers te verschaffen. Uiteraard kijk je met argusogen naar de prijs en de prestaties en kon het ook niet laten om een versterker aan de dummyloads aan te sluiten. Mijn meetgegevens:

2x 625 Watt in 8 Ohm.
              2x 900 Watt in 4 Ohm.
              2x 1370 Watt in 2 Ohm.

Allen bij 1% vervorming, vandaar dat de waardes iets hoger uitvallen dan wat de fabrikant opgeeft.

Een belasting van 2 Ohm per kanaal of 4 Ohm bridge raad ik ten sterkste af (geen fabrieksgarantie, voedingstrafo en de koeling is niet op 2x 2 Ohm of 4 Ohm bridge belasting berekend). De 2 Ohm belasting is wel een gunstig teken dat de versterker goed overweg kan met impedantie onvriendelijke luidsprekersystemen, en dat vind ik een zeer sterk pluspunt. Verder kreeg ik de versterker niet in de thermal protect (zit wel ingebouwd), en dat betekent bij elke draaibeurt van te voren even de ventilatoren controleren.

Omdat de versterker geen cliplimiter heeft ingebouwd, is een compressor/limiter of een crossover met ingebouwde limiter ten zeerste aan te raden, vooral als je graag, net als ik, hard en zuiver wil gaan draaien.

Gezien de prijs en de prestaties krijgt deze versterker de maximale waardering.

Edit 1: De laatste serie heeft ingebouwde limiters die op basis van de topspanning werken. De kwaliteit van deze limiters is vergelijkbaar met die van de Behringer DCX2496, ofwel erg snel met nauwelijks overshoot. Dit is echter geen vrijbrief om de clipLED's constant te laten knipperen. Het is en blijft "een beter iets dan niets" bescherming van de luidsprekers. Dit geldt niet alleen voor de DAP Palladium reeks, maar voor elke versterker met ingebouwde cliplimiters.

Edit 2: Inmiddels heb ik mijn P-1600 versterkers van cliplimiters voorzien op basis van opto resistors. De clip LED's lichten bijna niet meer op. Er is geen sprake van overshoot, zowel bij sinus, musiek, alsook bij rose ruis. Het geluid klinkt ook een stuk harder dan voorheen en het RMS vermogen bij muziek wordt dan ook ruim 2x zo hoog. Bij feedback met de microfoon zal het uitgangsvermogen tot de helft beperkt blijven. Aan het limiten ziten ook bezwaren.

1) De regel van 1.5x tot 2x zo zware versterker t.o.v. de RMS belastbaarheid van de luidsprekers gaat niet meer op. De high drivers blijven heel, zelfs bij feedback, maar de bas en mid speakers krijgen heel wat meer te verduren. Ook de versterker wordt wat warmer. Het vermogen van de versterker en de luidsprekers moet nu ongeveer 1:1 zijn.

2) De dynamiek gaat (uiteraard) achteruit. Achtergrond geluiden van de CD opnames zijn beter hoorbaar. Dit werkt nogal storend. Tevens lok je bij live evenementen eerder feedback uit.

3) Vervorming neemt wat toe, met name bij lagere frequenties bij full range gebruik. Bij actieve crossover setups is dit in veel mindere mate het geval.

4) Het subsonic filter heeft bijna geen invloed meer door de 22 dB speelruimte. Door de compressie worden de zeer lage frequenties extra versterkt en kan alsnog tot vernieling van de bas speakers lijden. Wees voorzichtig of kies een hogere subsonic filter frequentie.

5) Wanneer meer dan +6 dB gecomprimeerd wordt, zijn pomp en zucht effecten hoorbaar.

Maar nu ben ik persoonlijk heel erg geintereseerd in het volgende deel uit heel het verhaal:

1) De regel van 1.5x tot 2x zo zware versterker t.o.v. de RMS belastbaarheid van de luidsprekers gaat niet meer op. De high drivers blijven heel, zelfs bij feedback, maar de bas en mid speakers krijgen heel wat meer te verduren. Ook de versterker wordt wat warmer. Het vermogen van de versterker en de luidsprekers moet nu ongeveer 1:1 zijn.

Tot nu toe heb ik inderdaad altijd een versterker van 1.75x zo zwaar gebruikt, maar nu is mijn vraag: Klopt het gene wat hier beweerd wordt, of is dit volgens jullie absolute onzin? Moet je inderdaad nu 1:1 gaan, of gaat de standaard regel van 1.5x ook bij deze versterker op? Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed meer welke regel ik nu moet hanteren.

Alvast bedankt voor de reactie.

Mvg, Lars

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Alweer een onzin verhaal over versterkers erbij....
                Een cliplimiter die bij feedback het vermogen tot de helft reduceert?
                Ineens levert een versterker zoveel vermogen dat je slechts een factor 1 van het speakervermogen nodig hebt?
                Bij feedback blijven je hoogdrivers heel maar de rest gaat in rook op.
                22 dB speelruimte op een subsonic filter? Wat wordt hiermee bedoelt?
                En, ik vraag me af of de schrijver van dit verhaal echt vervorming kan meten gezien de verdere onzin die er geschreven is.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• RenéE
                  • Oct 2006
                  • 291

Bij normaal gebruik is het niet de bedoeling de versterker als compressor/limiter te gebruiken, zeker niet de standaard Palladium. Meestal wil je zelf geen compressie toepassen op de muziek die je afspeelt (dat is in de studio al genoeg gedaan). Zolang je muziek qua dynamiek geen totaal platte pannenkoek is, kun je die 1,5-2 keer regel gewoon toepassen.
                  Last edited by RenéE; 12-01-10, 12:31.

Comment

Working...