Welke versterker?

Collapse
X
Collapse
more_options-1
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pakakika11
    • May 2010
    • 16

Welke versterker?

Ik heb 2 Gemsound tr-300 speakers. (600 watt RMS) Mijn vraag is nu: Welke versterker moet ik hebbben voor een niet al te hoog budget. Ik heb nu een versterker van 2 keer 100 watt Ik heb al gekeken naar een dap p-1200 of misschien een dap p-1600 is dit wat?
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Originally posted by pakakika11
    Ik heb 2 Gemsound tr-300 speakers. (600 watt RMS) Mijn vraag is nu: Welke versterker moet ik hebbben voor een niet al te hoog budget. Ik heb nu een versterker van 2 keer 100 watt Ik heb al gekeken naar een dap p-1200 of misschien een dap p-1600 is dit wat?
    Beste antwoord dat je hier krijgen kunt: Gebruik de zoekfunctie.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• stainz
      • Sep 2009
      • 609

Je Speakers zijn 1000W peak.
      Neem maar lekker versterk rond de 800-900W dan zit je wel vrij aardig.

dan moet je op letten dat het 8 Ohm is.

Verder kan je kiezen van alles tussen de 250 en de 2500 euro.
      (250,- zal je alleen waarschijnlijk niet gaan redden)

vb: American Audio VX-2500
      Last edited by stainz; 24-05-10, 15:32.

Comment

• @lex
        • Jul 2006
        • 1087

Originally posted by stainz
        Je Speakers zijn 1000W peak.
        Neem maar lekker versterk rond de 800-900W dan zit je wel vrij aardig.

dan moet je op letten dat het 8 Ohm is.

Verder kan je kiezen van alles tussen de 250 en de 2500 euro.
        (250,- zal je alleen waarschijnlijk niet gaan redden)

vb: American Audio VX-2500
        Originally posted by MusicXtra
        Beste antwoord dat je hier krijgen kunt: Gebruik de zoekfunctie.
        Precies, en dan kom je er gelijk achter dat het eerste advies niet het juiste is! En dat deze vraag al een keer of 4381 is gesteld...

@lex
        Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• stainz
          • Sep 2009
          • 609

@ @lex :

Dan mag jij mij hier eens uitleggen wat er mis gaat als er een versterker van door mij genoemde specificaties aangesloten wordt op bovengenoemde speakers.

(Dit is niet als negatief/agressief bedoeld, maar ik ben me van geen kwaad bewust met bovenstaande bericht en als ik ergens mis zit dan wil ik graag weten hoe en/of wat)

Comment

• renevanh
            • Oct 2004
            • 2371

@ @lex :

Dan mag jij mij hier eens uitleggen wat er mis gaat als er een versterker van door mij genoemde specificaties aangesloten wordt op bovengenoemde speakers.
            Je haalt piek en RMS door elkaar en gaat uit van 'minder dan piek belasting = goed'.

De speaker is 600W RMS, laten we even van 8 ohm uitgaan.
            De vuistregel: versterkervermogen = speakervermogen *1,5
            (De 1,5 is een beetje variabel afhankelijk van merk, maar tussen 1,5 en 2.0 zit je bijna altijd goed).

600W RMS * 1,5 = 900W RMS om alles wat er in je speaker zit ook uit te halen.

Tuurlijk kun je er een 400W RMS versterker op zetten, maar wil je dan uit je speaker halen wat erin zit, dan ga je je versterker in de clip jagen, krijg je blokgolven en sloop je succesvol je speaker (want je speaker vind blokgolven niet zo leuk).
            Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• djspeakertje
              • Oct 2008
              • 1912

@ @lex :

(Dit is niet als negatief/agressief bedoeld, maar ik ben me van geen kwaad bewust met bovenstaande bericht en als ik ergens mis zit dan wil ik graag weten hoe en/of wat)

Deze vraag word zovaak gesteld dat ik deze thread al in mijn favorieten heb staan...

Hier staat het allemaal haarfijn in, veel leesplezier!

Succes, Daan
              I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
              I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• stainz
                • Sep 2009
                • 609

okรƒยฉ snap hem al, hou zelf nooit zo zeer de regel van 1.5 - 2.0 x RMS aan voor het vermogen van een versterk, meestal ga ik zo'n beetje tussen RMS en Peak in zitten, wat in de praktijk op bijna hetzelfde neer komt en dus geen problemen veroorzaakt.

Bedankt voor de uitleg en deze (toch wel) handige vuistregel.

Comment

• nijhuisr
                  • May 2003
                  • 182

Originally posted by renevanh
                  Tuurlijk kun je er een 400W RMS versterker op zetten, maar wil je dan uit je speaker halen wat erin zit, dan ga je je versterker in de clip jagen, krijg je blokgolven en sloop je succesvol je speaker (want je speaker vind blokgolven niet zo leuk).
                  Blokgolven vinden speakers prima, daarvan gaan ze niet stuk. Blokgolven hebben meer vermogen dan een sinus met dezelfde amplitude.

Speakers gaan stuk van teveel vermogen. Niet per definitie van blokgolven. En NEE blokgolfen zijn geen DC spanning

Comment

• Carl
                    • Nov 2000
                    • 907

Van clippen gaan basspeakers niet stuk, nee. Maar tweeters zeker wel hoor!
                    Het is inderdaad geen DC.

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Waarom is iedereen zo bang voor een beetje vermogen?
                      Zelf heb ik alleen nog maar Lab FP10.000Q's, die leveren 1300 watt @ 8 Ohm en 2100 watt @ 4 Ohm per kanaal.
                      Deze gebruik ik op iedere speaker die ik heb dus ook voor monitors en zelfs voor het hoog van mijn line-array (3 1" drivers per versterker kanaal).
                      Ondanks dat dit veel te veel vermogen is gaat er bij mij eigenlijk nooit iets stuk. Wel heb ik al mijn processors goed ingeregeld en hou ik zelf altijd goed in de gaten wat er gebeurd.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Carl
                        • Nov 2000
                        • 907

Ik ben niet bij de bangerikken hoor! Mijn vorige 18" bassen waren 100Watt speakers en die gingen gewoon per twee op een 600W. amp, is dus 300% belast, maar ze spelen nog steeds.
                        Monitors idem, ik gebruik nog een paar Beyma 12CX, die zijn ook 100W. dus dat kan niet op een 450W amp, maar ze doen het al meer dan 10 jaar.
                        De laatste keer dat ik een speaker kapot heb gemaakt is zo'n 12 jaar geleden, een 12" 80W. monitortje waar meer bas op moest dan ik prettig vond.
                        Ook een basgitaar maakt meer stuk dan je lief is blijkbaar.
                        Een paar 25W. tweeters die een veelvuldig clippende versterker niet aankonden was ook zoiets, nog langer geleden. Als je niet oplet, dan gebeurt dat weleens helaas.

Comment

• pakakika11
                          • May 2010
                          • 16

ok bedankt voor de uitleg. Die american audio vx2500 vind ik toch wat te duur. Zijn er ook nog andere goede versterkers voor wat goedkoper. ( dus wel iets van 800 watt ofzo) Is die dap palladium vintage p2000 niet wat? (750watt RMS)
                          Last edited by pakakika11; 25-05-10, 15:30.

Comment

• hardstyle
                            • Jan 2010
                            • 427

Ik heb zelf de P-1200, doet het goed, blijft koel, ik hoor geen vreemde dingen, doet wat hij moet doen. De Palladium serie wordt veel verkocht, en doet het over het algemeen niet slecht.

Comment

• HR Soundproductions
                              • Oct 2005
                              • 650

Het is misschien een open deur, maar ik ga hem toch intrappen.

Qua versterkervermogen, vind ik persoonlijk, kun je beter teveel hebben als te weinig. Zeker als je uit de clip blijft, kan er weinig fout gaan. Hoewel ik ook vindt, dat overdaad schaadt (en dan spreek ik uit ervaring)

Echter ik vraag me af, bij dit type luidspreker, hoe realistisch deze 600 watt rms ( en 1000 watt peak) is. Hier zou ik toch enigszins gereserveerd zijn, als ik het merk in ogenschouw neem, het kleine verschil tussen rms en peak zie en de "compressie" drivers zo maar eens piezo's kunnen zijn, zelfs voor het mid ( aanname van mijn kant, weet het dus niet zeker) en natuurlijk niet te vergeten de nieuwprijs (<150 euro per stuk).

Mijn voorzichtige schatting is dat een P1200 al redelijk "gewaagd" is voor deze speaker.
                              Last edited by HR Soundproductions; 28-05-10, 14:37.

Comment

Working...