Inleiden/aanpikken truss

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • G-LiTe
    • Apr 2004
    • 196

    Inleiden/aanpikken truss

    Ik stel in de praktijk vast dat het inleiden van hoger dan normale lasten in een trussstructuur en ook het aanpikken/aanslaan van trussen toch bij velen een problematisch gegeven blijkt te zijn.

    Moet zelf ook erkennen dat alle theoretische aanslagmethodes in de praktijk niet even vlot uitvoerbaar zijn bij ale trusstypes. Denken we daarbij bvb maar eens aan de Prolyte S52F en de positie van de horizontale snap tov. de knopen in de zijvlakken.

    Al enige tijd zit ik daarom met de bedenking of het niet handig zou zijn mochten trussfabrikanten zogenaamde 'pick-up's' en 'inleidstukken' ontwikkelen/produceren.

    Zonder een kant en klaar ontwerp te willen aanbrengen denk ik wel dat deze dingen iets kunnen zijn in de vorm van:

    1. Pick-up: een zeer stevige plaat met aan de bovenzijde (plaat staat verticaal) een riggingoog en aan bijde plaatzijdes male connectoren zodat deze plaat in elke trusskoppeling (voorwaarde dat de trussen female bussen hebben, zoals bvb Prolyte) tussengevoegd kan worden. Denk dat de meeste kwaliteitstrussen in de buurt van hun eindkoppelingen genoeg knopen hebben om op dergelijke wijze een last in te leiden (rigging-oog onder) of vice-versa de trusslast uit te leiden (rigging-oog boven).

    2. Inleidstukken: Soort van profiel, met twee stevige klemmen aan, waarvan de profiellengte knoop-knoop is en waaraan aan de onderzijde een positioneerbaar riggingoog hangt. (Vast te zetten met een bout)

    Het zijn maar twee rudimentaire ideeen, maar van de laatste dingen heb ik er ooit twee laten uitvoeren voor een productie waar we een hoge puntlast in een truss (S100F) moesten inleiden. En op deze wijze hebben we deze last kunnen inleiden in 4 knopen.
    (En ik ga iedereen voor zijn: inderdaad met het mechanisch besef dat de twee dichtsbijzijnde knopen meer op hun donder krijgen dan de twee verste )

    Zijn er nog mensen die dit bruikbare ideeen vinden?
    Zijn er uberhaupt reacties? Rinus?


    Groeten.
    G-LiTe
    Oneindig zijn 2 dingen: het heelal en de domheid van sommige individuen
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

    #2
    Hoi Geert,
    jouw opmerking onderken ik zeker en
    jouw oplossingen zijn in het verleden door mij ook wel eens toegepast.
    Maar wat betreft:
    1) "Eindplaat-pickup" (we hebben ooit zoiets ontwikkeld voor de vast geinstalleerde Prolyte-trussen in het dak van de Gelredome): als je al zo dicht bij de beste knoopposities van de trussmodule zit (= de uiteindes ervan) dan is die extra pick-up plaat alleen maar zware eb relatief dure ballast.
    Een softsteel gestropt aanslaan op de onderknoop - met een wrap om de bovenknoop - geeft vrijwel dezelfde sterkte-resultaten, al is er voor een vouwtruss natuurlijk wel duidelijk verbetering.
    En het grote nadeel - niet altijd wil je het steunpunt precies hebben ter plaatse van het einde van een trussmodule, en dan heb je dus ook niets aan zo'n eindplaat pick-up.
    2) "Knoop-traverse": dat is dan toch een statisch bepaald ding, waarbij door verplaatsing (positioneerbaar?) van het oog jouw steunpuntreactie per knoop wordt beinvloed.
    Van dit soort dingen heb ik een voorbeeld van een Duitse dealer van Prolyte die zonder het in de gaten te hebben nou juist weer net de foute aanslagswijze introduceert. Het ding is Nota Bene goedgekeurd volgens BGV-C1 - maar dat zijn bureaugeleerden, dia als ze de begeleidende folder hadden gelezen die keur meteen weer hadden ingetrokken......

    Er is een heel ander ding wat ik nog wel kwijt wil in dit verband:
    als je over de jaren naar de ongelukken en schades kijkt is de grote bulk ervan (50%) toch wel de (herhaaldelijk) te grote belasting op de overspanningen - dus gevolg van het buigende moment op de hele ligger, of de spanningsopbouw als gevolg daarvan in hoekstukken.
    Het aantal schades ongelukken door foute manieren van ondersteunen / aanslaan is naar mijn schatting hooguit 5%.
    De rest is gevolg van van alles varierend van
    - niet opletten tijden het hijsen (30%)
    - ontwerp-, productie- of specificatie-fouten (5%) tot
    - "foutrijdende" heftrucks of "weglaten van base-secties" en verzin ze maar.

    [Let wel dit zijn schattingen op basis van wat ik de afgelopen 20 jaar aan indrukken heb gehoord of gezien].
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

    Comment

    Working...