Ik stel in de praktijk vast dat het inleiden van hoger dan normale lasten in een trussstructuur en ook het aanpikken/aanslaan van trussen toch bij velen een problematisch gegeven blijkt te zijn.
Moet zelf ook erkennen dat alle theoretische aanslagmethodes in de praktijk niet even vlot uitvoerbaar zijn bij ale trusstypes. Denken we daarbij bvb maar eens aan de Prolyte S52F en de positie van de horizontale snap tov. de knopen in de zijvlakken.
Al enige tijd zit ik daarom met de bedenking of het niet handig zou zijn mochten trussfabrikanten zogenaamde 'pick-up's' en 'inleidstukken' ontwikkelen/produceren.
Zonder een kant en klaar ontwerp te willen aanbrengen denk ik wel dat deze dingen iets kunnen zijn in de vorm van:
1. Pick-up: een zeer stevige plaat met aan de bovenzijde (plaat staat verticaal) een riggingoog en aan bijde plaatzijdes male connectoren zodat deze plaat in elke trusskoppeling (voorwaarde dat de trussen female bussen hebben, zoals bvb Prolyte) tussengevoegd kan worden. Denk dat de meeste kwaliteitstrussen in de buurt van hun eindkoppelingen genoeg knopen hebben om op dergelijke wijze een last in te leiden (rigging-oog onder) of vice-versa de trusslast uit te leiden (rigging-oog boven).
2. Inleidstukken: Soort van profiel, met twee stevige klemmen aan, waarvan de profiellengte knoop-knoop is en waaraan aan de onderzijde een positioneerbaar riggingoog hangt. (Vast te zetten met een bout)
Het zijn maar twee rudimentaire ideeen, maar van de laatste dingen heb ik er ooit twee laten uitvoeren voor een productie waar we een hoge puntlast in een truss (S100F) moesten inleiden. En op deze wijze hebben we deze last kunnen inleiden in 4 knopen.
(En ik ga iedereen voor zijn: inderdaad met het mechanisch besef dat de twee dichtsbijzijnde knopen meer op hun donder krijgen dan de twee verste )
Zijn er nog mensen die dit bruikbare ideeen vinden?
Zijn er uberhaupt reacties? Rinus?
Groeten.
G-LiTe
Moet zelf ook erkennen dat alle theoretische aanslagmethodes in de praktijk niet even vlot uitvoerbaar zijn bij ale trusstypes. Denken we daarbij bvb maar eens aan de Prolyte S52F en de positie van de horizontale snap tov. de knopen in de zijvlakken.
Al enige tijd zit ik daarom met de bedenking of het niet handig zou zijn mochten trussfabrikanten zogenaamde 'pick-up's' en 'inleidstukken' ontwikkelen/produceren.
Zonder een kant en klaar ontwerp te willen aanbrengen denk ik wel dat deze dingen iets kunnen zijn in de vorm van:
1. Pick-up: een zeer stevige plaat met aan de bovenzijde (plaat staat verticaal) een riggingoog en aan bijde plaatzijdes male connectoren zodat deze plaat in elke trusskoppeling (voorwaarde dat de trussen female bussen hebben, zoals bvb Prolyte) tussengevoegd kan worden. Denk dat de meeste kwaliteitstrussen in de buurt van hun eindkoppelingen genoeg knopen hebben om op dergelijke wijze een last in te leiden (rigging-oog onder) of vice-versa de trusslast uit te leiden (rigging-oog boven).
2. Inleidstukken: Soort van profiel, met twee stevige klemmen aan, waarvan de profiellengte knoop-knoop is en waaraan aan de onderzijde een positioneerbaar riggingoog hangt. (Vast te zetten met een bout)
Het zijn maar twee rudimentaire ideeen, maar van de laatste dingen heb ik er ooit twee laten uitvoeren voor een productie waar we een hoge puntlast in een truss (S100F) moesten inleiden. En op deze wijze hebben we deze last kunnen inleiden in 4 knopen.
(En ik ga iedereen voor zijn: inderdaad met het mechanisch besef dat de twee dichtsbijzijnde knopen meer op hun donder krijgen dan de twee verste )
Zijn er nog mensen die dit bruikbare ideeen vinden?
Zijn er uberhaupt reacties? Rinus?
Groeten.
G-LiTe
Comment