Rigging cursussen

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

was volgens mij meer ivm de continu veranderende wetgeving / regelgeving, en de omgekeerde bewijslast volgens de Arbo-wet.

Daarin staat nog altijd dat de werkgever voldoende opleiding moet bieden voor het werk dat de werknemer moet verrichten. En je raadt het al : als je 15 jaar geleden eens een diploma gehaald hebt is dat vandaag de dag misschien niet meer voldoende.

Neem alleen al de NEN3140, die gedeeltelijk terug is gezet in de NEN1010. Ik heb de versies van 1996 nog, en die zijn dus oud papier op dit moment. De rigger van vandaag moet dus wel ff weten welke kabels hij aan welke motoren mag hangen, omdat anders de zaak versneld naar beneden zou kunnen komen.

Ik noem maar wat....

Comment

• rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5430

Hoi Mac,
      Je raakt zeker een punt!
      Maar er wordt door een paar clubs waar ik ook bij zit gewerkt aan een stapeltje NL-verfijningen en (BMT-vervanging/herziening) van de entertainment + theater-rigging- en hijscompetenties
      - en mogelijk worden die in september in een Europees kader nog meer gestroomlijnd.
      Daarom lijkt het me nu wat prematuur om hier alvast op vooruit te lopen.
      Ik vind dat vabn een professional mag worden verwacht dat hij zich uit eigener beweging op de hoogte houdt van de ontwikkelingen.
      En een forum als dit, of een website als van de ARGH, VVEM, NEN en VPT maken wel melding van de aktuele ontwikkelingen.
      Net zoals dat in het buitenland gebeurd door 'clubs' als de
      ESTA, ETCP, ANSI en USITT (USA);
      PSA, PLASA, BSI en ABTT (GB) of
      VPLT, DTGH, FAMAB en DIN (D) enz.
      Er wordt in al die landen wel aan dit soort karren geduwd of getrokken.

En dan nog dit:

De 5-daagse cursus bij Inferno Rental in Sneek gaat definitief door op:
      di 20, wo 21 en do 22 april 2010
      en
      ma 10 en di 11 mei 2010

Het is wel kort dag om dit te melden,
      maar er zijn nog een paar plaatsen vrij.
      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5430

En bij de cursus van 28 juni t/m 2 juli waren nog zoveel plaatsen vrij
        dat die maar is gecancelled.
        In september is er wel weer 1 in de planning.

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5430

De 106e Rigging-Cursus vond plaats bij de Nationale Reisopera in Enschede,
          Een heel bijzondere cursus deze keer:

a) Drie (van de viertien deelnemers) werden ziek tijdens de cursus.
          (niet genoeg gedronken {of juist teveel bier} bij het voetbal en plotseling heel warme weer? Of 'schoolziek'?)

b) Ze hadden daar 4mm linksdraaiende zwarte decorkabeltjes - uit Duitsland afkomstig.

c) Ze hadden roedeboeien die nu eens niet WLL 300kg, maar met WLL 150kg waren gemarkeerd.

d) Er eindigden 2 man exact gelijk - ex-aequo op nr 1.

e) Het Certificaat nr 2-1000 werd hier behaald.
          Die 1000e viel uiteindelijk dus net binnen Nederland, want de 105e was in St-Niklaas (B) en de 107e is in Dubai (VAE).

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

Mochten er liefhebbers uit Twente zijn voor een cursus in Almelo, dan graag ff met Rinus contacten. Ik heb wel ruimte en koffie.

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5430

Hallo Mac,
              dat is een leuk aanbod.
              Voor die van september - in DeMeern - staan al aardig wat aanmeldingen, dus die ga ik niet verplaatsen.
              Maar de cursus in Leek in het Hoge Noorden is al twee keer vanwege te geringe opkomst gecancelled.
              We zouden degene die daar gepland staat van 24 t/m 28 januari 2011 naar Almelo in het Nabije Oosten kunnen overhevelen.
              (Bij voldoende belangstelling uiteraard.)
              In elk geval zijn daar heel wat minder files dan in/om Utrecht.

Dan zou het lijstje voor het komende jaar ongeveer zo worden:
              2010:
              ma 6 sep t/m vrij 10 september 2010, in Utrecht/DeMeern
              ma 11 okt t/m vrij 15 oktober 2010, in Gruitrode (B) *
              ma 15 nov t/m vrij 19 november 2010, in Utrecht/DeMeern
              2011:
              ma 24 jan t/m vrij 28 januari 2011, .. in Leek .. ÒF .. in Almelo
              ma 18 apr t/m vrij 22 april 2011, in Utrecht/DeMeern
              ma 16 mei t/m vrij 20 mei 2011, in Sint Niklaas (B) *
              ma 04 juli t/m vrij 08 juli 2011, in Utrecht/DeMeern

* voor die in Belgie = aanmelden via: www.lgo.be
              Last edited by rinus bakker; 28-06-10, 16:55.

Comment

• moderator
                Moderator
                • Apr 2001
                • 5950

LOL! mijn eerste gedachte: Als je cursus in Almelo doet bij Mac dan kan je daarna gegarandeerd goed hijsen

Serieus: Goed (mee)denkwerk Mac!
                Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5430

Niet alleen maar hijsen hoor,
                  vorige week hebben we ook al even geoefend in het heffen.
                  En dan is er tenminste ook weer wat in Almelo te doen.

Comment

• Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

en dat heffen gebeurde geheel wit..LOL

Comment

• Amsterdam
                      • Jul 2010
                      • 1

Beste Rinus,

Sinds een aantal weken woont mijn vriend bij mij in Nederland, vanuit Ierland. Hij heeft al eerder aan staging opdrachten meegewerkt en heeft hier in NL ook aan wat opdrachten meegewerkt.
                      Hij wil hier graag verder in en cursussen volgen, maar de taal is nog een flinke barriere. Is de cursus ook ergens in het engels te doen, of weet jij waar ik meer info kan vinden (ook qua kosten e.d.)?

Alvast bedankt!

Comment

• rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5430

Hallo "Amsterdam"
                        (dat klinkt als de gemiddelde Amerikaanse Act die in de jaren 90 de bühne van de Ahoy' opkwam..... - )

De cursus wordt ook gegeven in het Engels...
                        Maar dan niet in NL of B.
                        Vaak vindt het in het (verdere) buitenland plaats,
                        en in de meeste gevallen voor dealers van Prolyte.
                        Er is al een tijdje sprake van aanvrage voor zo'n cursus in Zweden en in Polen.
                        Maar plaats en datum staan zeker nog niet vast
                        (het duurt soms wel 2of3 jaar voordat alles in zo'n geval rond is.....
                        Zo is er in 10 jaar tijd 4 keer een aanvraag geweest uit Ierland,
                        maar 3 ervan gingen uiteindelijk niet door... de 4e 'bungelt' nog steeds )
                        En of jouw Ierse vriend kan aansluiten bij zo'n groep in de "Niet-Lage-Landen"
                        zal ook niet 1-2-3 te zeggen zijn,
                        De kosten zijn identiek, maar extra kosten moet ie dan wel maken voor reis en verblijf.
                        Kortom: de taal leren is de enige boodschap. Moeten wij ook als we in Spanje, Italie of Duitsland aan het werk willen ...
                        Al weet ik wel hoe moeilijk we dat hier maken voor de "AngloSaksen".
                        Want meestal schakelt men hier over op Engels als het communiceren wat stokt.
                        (Maar gaat - in mijn geval - niet gebeuren voor een cursus van ~10 man, waarvan er 1 alleen Engels spreekt!)

Comment

• SoundT
                          • Apr 2010
                          • 25

Hallo,

Ik ben 16 jaar, en zou graag bij een licht en geluids bedrijf willen gaan werken, omdat ik na mijn HAVO MBO licht en geluidstechniek wil doen, en daarna HBO in Amsterdam.

Nu lijkt het me slim om alvast een rigging cursus te gaan doen,
                          Maar wat leer je er allemaal, en wat zijn de kosten, en is er hier in het noorden(friesland, groningen) ook zo'n cursus te volgen?

Groetjes..
                          Pioneer, UDG, Case Logic, Sony.

Comment

• moderator
                            Moderator
                            • Apr 2001
                            • 5950

Hallo SoundT,
                            Welkom in een snelle en zelfstandig opererende branche.
                            Wie geeft de cursus waar je belangstelling voor hebt?
                            Geeft deze organisatie in een folder? Wordt de informatie gedeeld via een website?
                            ik zou zeggen: check the Association of Riggers and Grounders in Holland — Argh en koppel dan je vervolgvragen nog even terug.
                            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• rinus bakker
                              • Mar 2002
                              • 5430

Dankjewel Mod.
                              16, wow, dat is wel jong.
                              Wedstrijdje met Peter Zwart (destijds ook 16, en ook uit het Noorden) wie de jongste deelnemer ooit is.
                              Maar goed, de Mod zei al waar je info over de cursussen (+ veel meer) kan vinden.
                              En als je een weekje vrijmaakt en alle rigging-postings hier op het forum leest kom je ook aardig wat te weten.
                              In het Noorden staat de eerstvolgende op de planning van:
                              24 t/m 28 jan = bij Prolyte in Leek.

Nog niet erg dik met aanvragen en inschrijvingen trouwens voor die periode:
                              met maar 3 deelnemers zal die zeker niet doorgaan.
                              Het is nu eenmaal lastiger om het zelf georganiseerd
                              1x / jaar in Leek rond te krijgen,
                              (boven de lijn Alkmaar - Lelystad - Zwolle = ca. 2 miljoen mensen), dan
                              3x / jaar in DeMeern
                              (voor een goede 13 miljoen mensen), of
                              2x / jaar (samen met LGO) in Belgie
                              (met Zeeuwen en Zuid-Limburgers pakweg 7 miljoen).
                              Aan de andere kant zijn die afstanden ook weer relatief, want er kwamen ook
                              Antwerpenaren, Amsterdammers en Brabanders naar Leek,
                              Hagenezen en een Heeger naar Sint-Niklaas,
                              en Volendammers naar Gruitrode...

Je wilt een carriere in het L&G, dat is duidelijk, maar de volgorde in jouw motivatie is dat voor mij minder.
                              Begin maar eens gewoon eerst als vrijwilliger/leerling/assistent/hobbyist bij een bedrijf, band of theater (?) om het vak beter te begrijpen.
                              De MBO's zijn met die L&G, AV-, Podiumtechniek (enz enz) opleidingen eigenlijk nog steeds volop aan het experimenteren.
                              En ze zijn voor 100% afhankelijk van de kennis en kunde van de docent(en).
                              Soms leer je daar ook écht iets, soms kom je er met een kater vanaf, en sommige mensen haken zelfs voortijdig af, omdat gewekte verwachtingen niet worden waargemaakt.
                              De HBO in Amsterdam heeft nog steeds de blik vooral gericht op het theater - ook als is dat maar 20-25% van de hele 'entertainment' arbeidsmarkt.
                              Ze zijn daar al sinds 1993 bezig om te proberen te snappen dat rigging - buiten de toneeltoren - toch weer net even wat anders is.
                              En dat je daar dus ook goede docenten de ruimte en de tijd voor moet geven.
                              Dat kun je niet in een paar dagdelen proppen, en dan gaan roepen dat de opleiding veel aandacht besteed aan hijs/heftechniek. (Ja, na afloop in de kroeg....)
                              Na de vijfde poging vorig jaar heb ik de moed daar maar opgegeven.
                              Maar RigRoy is nu het volgende 'slachtoffer' in de rij om het weer te proberen.
                              Ooit moet het toch een keer aan iemand kunnen lukken, zou je denken.

Mijn advies:
                              Eerst gaan hobbyen/assisteren. Dan kijken of je dit vak wel ècht in wilt.
                              Sociaal leven is sterk gehandicapt, avond+nachtswerk en vooral in de weekeindes in touw, zeer matige betalingen voor de vele uren ...
                              En familie, vrienden en (de meest vage) kennissen komen zeuren om vrijkaartjes als je op een "High Profile" klus werkt. Of zelfs als je er niet werkt....
                              Dan: Zoek een MBO met een goede reputatie op ons vakgebied.
                              Er is héél veel kaf onder het koren - dat kun je in de media bijna dagelijks horen.

En daarna kun je altijd nog zien of de AHK op dat moment wel een zinvolle optie is.

Comment

• rinus bakker
                                • Mar 2002
                                • 5430

een update-van-de-update van de komende rigging-cursussen:

[FONT=Arial Black]2011: 5 daagse Cursus Elementaire Hijstechniek[/FONT]
                                [FONT=Arial](eerst nog even eentje in Mexico - voor een distributeur van Prolyte)[/FONT]

[FONT=Arial]dan back home:[/FONT]
                                [FONT=Arial][/FONT]

[FONT=Arial]ma 05 september 2011 t/m [/FONT][FONT=Arial]vr 09 september 2011 in [/FONT][FONT=Arial]Utrecht/DeMeern[/FONT]
                                [FONT=Arial][/FONT]

[FONT=Arial]ma 17 oktober 2011 t/m [/FONT][FONT=Arial]vr 21 oktober 2011 in [/FONT][FONT=Arial]Gruitrode (B)* [/FONT][FONT=Arial]via LGO[/FONT]
                                [FONT=Arial][/FONT]

[FONT=Arial]ma 07 november 2011 t/m [/FONT][FONT=Arial]vr 11 november 2011 in [/FONT][FONT=Arial]Utrecht/DeMeern[/FONT]

die voor volgend jaar
                                zal ik eind september doorgeven

[FONT=Arial]inschrijfformulieren zijn oa te vinden op de websites van [/FONT]
                                [FONT=Arial]ARGH (www.argh.nl) en * LGO (www.lgo.be)[/FONT]
                                Last edited by rinus bakker; 10-08-11, 08:19.

Comment

Working...