Plated truss in Nederland?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

Plated truss in Nederland?

In het buitenland kom ik dit type truss met eindplaten wel regelmatig tegen.

Zeker aan de andere kant van de Atlantische vijver.
    In Belgie af en toe, maar in Nederland eigenlijk nooit.
    Al hadden bijvoorbeeld Aukes en (in een verder verleden) Jansen+Jansen wel dit soort truss.

Zijn ze er eigenlijk nog wel?
    Of is Nederland inmiddels grotendeels 'ingepakt' in de dubbelconische koppeling?
    Van de mes-vork koppeling (zoals van Slick) weet ik nu
    alleen van Improve in Delft dat ze daarmee werken.
    In de VS is de trussen sector voorichtig begonnen aan de inhaalslag,
    maar daar zijn de eindplaat-trussen nog veruit het meest in gebruik.
    Hier? Ik heb geen idee.
    Last edited by rinus bakker; 29-02-12, 14:41.
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe
  • Lala
    • Sep 2008
    • 370

Gelukkig maar... Plated truss neemt ook veel meer tijd in beslag om in elkaar te zetten, en dat is wat niemand wilt....

Comment

• showband
      • May 2001
      • 4524

plated truss.
      Originally posted by rinus bakker
      truss met eindplaten
      eigenlijk best een verwarrende term.

Plated is de universele term voor een metalen (geleidend) item bedekken met een metaallaag

verzilveren, vernikkelen, anodiseren, chromateren enz.

Een plated truss zou iedereen in de metaal eigenlijk van verwachten dat er een toplaag op het aluminium is gezet. En niet dat er aansluitplaten aan zitten.

Maar dat terzijde.
      lekker belangrijk!

Comment

• Lala
        • Sep 2008
        • 370

Toch een algemene term voor dit soort truss.

Comment

• showband
          • May 2001
          • 4524

Originally posted by Lala
          Toch een algemene term voor dit soort truss.
          weet ik ook wel.

maar dan issetnogwel raer

categorie : Plastic-glas

Elke trus met een metaalcoat is plated. Maar niet elke truss met een metaalcoat is plated.
          Een plated truss hoef geen plated truss te zijn.
          enz
          ik vonnem geinig in ieder geval.
          lekker belangrijk!

Comment

• rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5430

Niet altijd wordt een grap begrepen.
            Lala is haast nog serieuzer dan het topic zelf.
            maar ik moest zeker wel FF grinniken

Ik heb inmiddels de titel aangepast
            zodat er over het "bedekken met andere metalen"
            geen verwarring meer kan onstaan.
            Last edited by rinus bakker; 29-02-12, 14:45.

Comment

• Lala
              • Sep 2008
              • 370

Tja, over plated truss ben ik altijd serieus. Ik kom het altijd tegen als er weer eens een buitenlandse tour voorbij komt, en ik heb er zo`n schurfthekel aan!

Comment

• Big Bang
                • Apr 2008
                • 652

Van de mes-vork koppeling (zoals van Slick) weet ik nu
                alleen van Improve in Delft dat ze daarmee werken.
                Ook in http://www.muziekgebouweindhoven.nl/ hebben ze het een en ander aan zo'n systeem.
                It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5430

2 Big Bang
                  dankjewel - die wist ik niet. [Ben daar ook al geen 15jaar meer geweest]

Maar in 1e instantie gaat het topic over 'end-plated' (met die naam is showband ook wat gelukkiger).
                  En kan ik volledig instemmen met de afkeer van Lala,
                  al zou er dan voor ons beiden een rol als 'truss-bekeerder' in de VS zijn weggelegd.
                  In zo'n conservatief land is er dan nog vele jaren lang bekeringswerk te doen.

Maar dat in NL (en B?) iedereen al 'van de plaat af' is kan ik me ook haast niet voorstellen.
                  In het grijze verleden hebben ook firma's als Artilan en Eurotruss nog 'end-plated' versies geproduceerd.

En vorige week (in Rusland) lagen er nog vele 100-den meters aan "eigen fabrikaat" end-plated truss
                  in een opslag van de 'nieuwe' IJshockey/Event-arena in St.Petersburg.
                  En de productie manager daar vertelde me meteen over 'het ongeluk van 3 weken geleden' met die truss.
                  Het is niet alleen een hoop werk om ze te monteren,
                  het is ook een "nogal spannend" koppelingsssysteem.

Comment

• Lee
                    • Mar 2011
                    • 13

Eko uit Silvolde heeft een grote James Thomas voorraad liggen, waaronder 30-30cm, 50-50cm en diverse ground support onderdelen.

Comment

• rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5430

Hallo Lee,
                      Zijn dat soms restanten (?) van het aloude GS-systeem waar "de Gelijkmaker" ooit mee heeft gewerkt?

Comment

• Lee
                        • Mar 2011
                        • 13

Hallo Lee,
                        Zijn dat soms restanten (?) van het aloude GS-systeem waar "de Gelijkmaker" ooit mee heeft gewerkt?
                        Ha Rinus,

Er ligt onder andere GP Truss 30,5 cm en 52 cm, van allebei hebben ze ook een "zwaardere" uitvoering (meer dwarsliggers) volgensmij inderdaad GS serie alleen de 52cm variant maakt ook gebruik van schroef verbinding (en niet zoals op de site vork-mes). Ik weet niet wie je zogauw met de "gelijkmaker" bedoelt maar er staat me iets bij dat deze truss niet uit Nederland afkomstig is.
                        Toch best wel grappig: de 30,5 variant kan verdeeld toch wel wat meer hebben dan de Eurotruss HD34, terwijl dit met point load totaal omgedraaid is.(helaas staat bij Thomas er niet bij of de max verdeelde belasting over de gehele lengte valt of per meter (zoals Euro)
                        Last edited by Lee; 02-03-12, 00:22.

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5430

De Gelijkmaker (Geliekmôaker) was het bedrijf (uit Zelhem) dat in "de Oertijd" licht en geluid deed bij Normaal.
                          En die hadden een James Thomas Groundsupport naar ik me herinner.
                          En die is ooit ook verkocht geweest aan Phlippo (ook weer gebaseerd op maar 1 van m'n geheugencellen).

Dat die lasttabellen per fabrikant zo verschillen (en zelfs binnen fabrikanten over de tijd)
                          is natuurlijk niet raar als je appels en peren vergelijkt.
                          Maar dat EndPlated truss meerr zou kunnen hebben dan biconische, fork-end of dubbelvork gaat er bij mij niet in.
                          Overigens is de "stille norm" in de EU dat de fabrikanten de UDL per meter opgeven in een bepaalde overspanning.
                          En in de VS doen ze juist andersom: die geven de totale UDL in een bepaalde overspanning.
                          Maar je kunt toch wel op je klompen aanvoelen dat de getallen in die VS-tabelopgaven
                          nooit per meter (of per foot) zullen kunnen zijn.

Comment

• Hairman
                            • Feb 2005
                            • 68

In Januari en Februari voor Red Bull Crashed Ice gewerkt, PRG uit Duitsland deed het licht en geluid en hadden honderden meters van deze eind-plaat-truss bij in 2 varianten.
                            Aan 4 zijden geschoord voor towers en aan 2 zijden (tegenoverstaand) geschoord voor portalen. deze werden over de baan geplaatst voor baanverlichting.
                            Layher is LEGO voor grote jongens...

Comment

• rinus bakker
                              • Mar 2002
                              • 5430

Ja PRG heeft natuurlijk het probleem van de Wet van de Remmende Voorsprong.
                              Zoals ooit ook LSD en Procon dat hebben gehad.
                              Voordat PRG al zijn truss in een (of meer) efficiente systemen heeft omgezet,
                              zijn er vast nog wel wat meer zonnestormen over ons heen geraasd.

Daar zullen de JamesThomassen, Prolyten, Tomcatten, TotalFabs en Tylers van deze wereld
                              een tijd lang een gestage stroom aan "slim aluminium" aan kunnen blijven leveren.

Comment

Working...