Staalkabel op gegroefde lierttrommel?

Collapse
X
Collapse
more_options-1
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

Staalkabel op gegroefde lierttrommel?

Wie heeft er ervaring met (of weet van het bestaan van) statieven waarop een handlier zit met een trommel waarop groeven zijn aangebracht, die (min of meer) voorkomen dat de opgewikkelde kabel schots en scheef over elkaar komt te liggen als je het statief opdraait?
    En daarmee dus die staalkabel dus ook flink kan beschadigen(!)
    Zijn dit soort liertjes eigenlijk wel in de handel?
    Ik heb ze nooit gezien, maar een mens is nooit te oud om te leren?
    [^][:I] Zelfs ik niet!

^We hang 'm all^
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe
  • -Bart-
    • May 2001
    • 827

Mocht ik (en dat ben ik niet) een fabrikant van zulke liertjes zijn dan zou ik zulke groeven eerder van een slijtvast kunststof maken ipv een metaal. Als er dan wat slijt, dan is het iig de kabel niet

<font size=\"1\">When you argue with a fool, chances are he is doing just the same.</font id=\"size1\">

Comment

• rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5430

citaat: Als er dan wat slijt, dan is het iig de kabel niet
      Hallo Bart,
      het is niet het slijten (dat doen die kabels wel op de (veel te) kleine schijven (wieltjes) van de statiefdelen).
      Maar het is juist het beschadigen doordat ze niet 'netjes' naast elkaar liggen in een aaneengesloten laag, waarop de volgende laag weer een vlakke ondergrond vind om op te wikkelen.
      Doordat ze schots en scheef over elkaar gaan liggen en met de spanning erop wordt die kabel dan gemakkelijk erger beschadigd, waardoor hij fors aan sterkte (en betrouwbaarheid!) verliest.
      Daarom is het breken van zo'n draadje in de kabel ook erg goed mogelijk.
      En dat veroorzaakt weer dat je niet zo gauw met de hand die kabels in aansluitende lagen zult begeleiden: zo'n gebroken draad levert zo maar een "lekker wondje" op!
      En dus wordt het steeds erger, en krijg je twee natuurwetten:
      1) De Wet van Behoud van Ellende, en
      2) De Wet van Versnelling van het Einde.

^We hang 'm all^

Comment

• Tiemen
        • Dec 2001
        • 944

Er werd me heel onlangs verteld dat dit niet gedaan wordt omdat indien de kabel niet in, maar over de groeven gerold word, die zal doorsnijden...

Tiemen

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5430

Je hebt groeven en groeven en alle cheapness heeft zijn prijs...
          Maar in theorie hebben ze natuurlijk wel gelijk!
          En dus overtreden bijna al die gemonteerde handliertjes de regels in verband met verseizing (= de scheefstand van de kabel, tussen de laatste katrol en de draad in de uiterste randen op de trommel - mag niet meer zijn dan 2 graden zijn) natuurlijk met voeten.

Deste hoger, deste hijstie!

Comment

• som
            • Nov 2002
            • 787

hallo dan ,
            waar ik werk worden onderandere bovenloopkranen in licensie gemaakt,
            en zeker te weten dat elke kabeltrommel groeven heeft,
            maar ook weer een kabelvolgring, nadeel van een dergelijke ring is dat er maar 1 laag kabel op dit type trommel kan.

met groeven en zonder kabelvolgring kunnen er dus wel meer lagen op,
            maar dan moet je de kabel altijd gespannen houden zoniet dan gaat ie wild spoelen.
            dit komt door de slagrichting van de kabel tov de spoelrichting,
            als je een rechtsgeslagen kabel opspoeld zal dit keurig gaan van links naar rechts,
            maar niet lekker van rechts naar links,
            voor linksgeslagen kabel werkt het dus vanzelfsprekend andersom.
            je kan dus eigenlijk nooit echt lekker van heen en weer spoelen.

maar of er handlieren bestaan met groeven , geen idee,
            het spoelen zou er wel van opknappen , maar ja de prijzen ook idd[8D]

je zou eens bij mennens kunnen aankloppen, die doen wel eens wat met kranen e.d.
            Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• Pieter Huijgen
              • Sep 2003
              • 766

Als je kijkt naar de trommels van trekkenwand motoren, zal je zien dat hiervoor (door o.a. trekwerk) gebruik gemaakt wordt van speciale kunststof. Dit is natuurlijk custom made (ik geloof door een duitse firma). Iets soortgelijks (maar dan in het klein) voor statieven etc. ben ik nog niet eerder tegen gekomen.
              Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• rinus bakker
                • Mar 2002
                • 5430

citaat:Geplaatst door par-av.nl

Als je kijkt naar de trommels van trekkenwand motoren, zal je zien dat hiervoor (door o.a. trekwerk) gebruik gemaakt wordt van speciale kunststof. Dit is natuurlijk custom made (ik geloof door een duitse firma). Iets soortgelijks (maar dan in het klein) voor statieven etc. ben ik nog niet eerder tegen gekomen.
                En als je in de Duitse regelgeving voor hijsen kijkt zal je zien dat veel kunststoffen niet voor hijswerktuigen worden toegelaten vanwege de te lage smelt- of brandweerstand.
                Maar ja in Nederland kloten we maar wat aan met zijn allen!
                Er zijn zelfs mafketels die in theaters kunststof banden hebben toegepast om de trekken te hijsen.
                Tot de brandweer daarachter komt, en dan zegt dat ze weigeren zal om in geval van brand op het toneel te komen blussen.
                Want dat recht hebben ze!
                En dan gaat de directie weer klagen dat er geen heldere regelgeving is.... Een 'poreuze' cirkel!
                Er moeten niet veel regels komen er moeten heldere regels komen.

Wat betreft die statieven: vergeet überhaupt maar, dat je daar ooit gegroefde trommels zult vinden.
                Te duur en te lastig. En wil je ze ooit in Duitsland verkopen, dan mag kunststof waarschijnlijk niet eens.

Ik vraag me ook sterk af of die liertrommel-firma die jij bedoeld wel Duits is/kan zijn.
                Er worden ook allerlei werktuigen en hlpmiddelen gemaakt voor explosievrije omgevingen, maar de eisen daaraan en aan de gebruiksomstandigheden zijn zo volkomen anders dan onze praktijk, dat het toepassen daarvan bij ons volslagen absurd is.
                Of ze denken daar weer van:
                Die blöde Hollander, wenn Sie nur die gute Menge von Euro zahlen, dan suchen Sie dass weiter nur aus!
                Zo zijn de Trekwerk-lieren in meer opzichten illegaal. De MachineRichtlijn schrijft ook voor dat er tenminste twee windingen op de trommel moeten liggen als de last helemaal beneden is: dan zou je bij Trekwerk (=Rukarbeid?) pakweg 6-8m permanent 'overtollige' kabel op die buitennissig grote trommels hebben liggen. Dus gebeurt dat niet.
                En gaat het ooit eens mis.... ach dat zien we dan wel weer!
                (Volendam-Hemeltje, Uithoorn-Cindu, Enschede-SE-fireworks, Tiel-VanDerValk, Geleen-DSM, Hoorn-SchouwburgHetPark, Drachten-ATF, Maastricht-Balkon, Geertruidenberg-Amercentrale . enz . enz . enz . enz . we zijn ze toch bijna alweer allemaal vergeten....)
                Dus dan klooien we toch weer rustig verder, want:
                [u]Gedogen moet mogen? </u>

Comment

• kokkie
                  • Nov 2003
                  • 1166

citaat:Geplaatst door rinus bakker

Maar ja in Nederland kloten we maar wat aan met zijn allen!
                  Er zijn zelfs mafketels die in theaters kunststof banden hebben toegepast om de trekken te hijsen.
                  Tot de brandweer daarachter komt, en dan zegt dat ze weigeren zal om in geval van brand op het toneel te komen blussen.
                  Want dat recht hebben ze!
                  Bedoel je hierbij rondstroppen/spansets?

En moet de brandweer met talleriet geklemde steels ook niet redelijk snel omhoog kijken of alles blijft hangen?

Oh ja, zeg het ook wanneer ik er helemaal naastzit! En anders:

Was alles maar superloop!
                  Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5430

citaat:Geplaatst door kokkie
                    1. Bedoel je hierbij rondstroppen/spansets?
                    2. ..moet de brandweer met talleriet geklemde steels ook niet redelijk snel omhoog kijken of alles blijft hangen?
                    3. Was alles maar superloop!
                    We gaan steeds meer off-topic, maar OK,
                    dan had ik ook niet op de kunststof-trommel opmerking van par-av moeten reageren:

Hoi Kokkie,
                    1. Nee, ik bedoel platte geweven banden (zoiets als autogordels), en daarvan is het smeltpunt ca. 250 graden Celsius. Garantie is er tot 100 graden, daarboven kan het spul gaan "verweken".
                    2. Je schrijft dat als: "Talurit", en van aluminium is het smeltpunt ca. 650 graden, maar de verweking tot een soort zeer dikke stroop is er al bij ca. 450a500 graden - dat is de temperatuur waar de aluminiumbillets worden gestookt om ze te kunnen extruderen, met een grote hydraulische kracht!
                    Die brandweer van jou mag zelf de keuze maken, en in veel landen is dat allang gedaan.
                    3. Dat is een kwestie van a) beschikbaar budget en b) gebruik maken van de temperatuursnorm-gegevens uit DIN 3088. Ik weet ze alleen echt niet allemaal uit mijn hoofd.

Comment

• DidierB
                      • May 2003
                      • 337

Beste Rinus,

ik heb zelf nog nooit een systeem zoals je beschrijft tegengekomen. Ik kan alleen opmerken dat bij onze ALP-liften de kabel altijd netjes schijnt op te rollen zonder hulp van externe factoren. Ik weet niet hoe zij dit presteren?

Groeten,

Beghin Didier
                      Ampli bvba

Comment

• Pieter Huijgen
                        • Sep 2003
                        • 766

Die systemen met kunststof (autogordel) band kom je vaak tegen in fotostudio's. Mij is verteld dat het systeem waarmee de band opgerold wordt niet veel kan hebben.
                        Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• Johansc
                          • Feb 2006
                          • 27

Originally posted by rinus bakker
                          Wie heeft er ervaring met (of weet van het bestaan van) statieven waarop een handlier zit met een trommel waarop groeven zijn aangebracht, die (min of meer) voorkomen dat de opgewikkelde kabel schots en scheef over elkaar komt te liggen als je het statief opdraait?
                          En daarmee dus die staalkabel dus ook flink kan beschadigen(!)
                          Zijn dit soort liertjes eigenlijk wel in de handel?
                          Ik heb ze nooit gezien, maar een mens is nooit te oud om te leren?
                          [^][:I] Zelfs ik niet!

^We hang 'm all^
                          Handlieren en optioneel gegroefde trommels zijn gewoon in de handel verkrijgbaar staan bekend als VL & WW-serie.
                          Kijk eens op http://www.hijsen.nl/Html/Lieren_toe...llieren_VL.htm

Comment

• rinus bakker
                            • Mar 2002
                            • 5430

Hoi Johansc,

Geen groef te vinden hoor, op de eerst zichtbare plaatjes van die link!
                            Sterker nog bij één van die twee trommels lijkt wel of die van een soort "ribben" is voorzien,
                            waardoor de kabel extra sterk / scherp gebogen wordt,
                            en dat kan toch NOOIT de bedoeling zijn............
                            Last edited by rinus bakker; 01-04-06, 01:57.

Comment

• Hairman
                              • Feb 2005
                              • 68

Volgens mij komt dat door de lichtinval rinus..
                              Layher is LEGO voor grote jongens...

Comment

Working...