Overspanning van een Carre?!

Collapse
X
Collapse
more_options-1
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Koemar
    • May 2003
    • 81

Overspanning van een Carre?!

Hoi mensen,

Ik heb binnenkort een klusje waar ik een Carre van 7x11 meter ga maken. (Ik kon op de school pc even geen streepje op de E maken![])... Het carre wordt gemaakt van prolyte triangle 30x30 truss. Op de hoeken komen trusspoten van 2.5 meter (ook prolyte). In de truss komen 16 MH's, Coemar Prospot LX, 10 4-bars, 1 atomic 3000 en 1 spiegelbol van 50 cm. Nu heb ik thuis al even gekeken of het geheel niet door ging hangen, maar dit viel echt wel mee. Wat denken jullie hier van? Misschien toch een paar pootjes extra inplannen?

Greetz,

Ronnie
    Doe-mar een Coemar!
  • Robert
    • Aug 2000
    • 630

Lijkt me niet onverstandig aangezien je er toch redelijk wat gewicht aan gaat hangen...

En dan nog wat; pootjes van 2,5 meter... das niet erg hoog! Ik denk dat je publiek zo met z'n tengels bij je lampen kan...

Succes! Robert

Comment

• Koemar
      • May 2003
      • 81

Ja Robert daar moet ik je helemaal gelijk in geven. De mensen willen een carre en de zaal is helaas maar 3.10 meter hoog. Tja, en dan passen mijn pootjes van 3 meter niet. Je kunt trouwens wel bij de lamp maar je moet echt wel springen hoor (ben zelf 1.80). Maar is mijn constructie wel toegestaan? Ander ben ik genoodzaakt om een paar TSTUKKKEN te huren......

Greetz
      Doe-mar een Coemar!

Comment

• JBL-QSC-DBX
        • Apr 2003
        • 381

hallo,

2,50 meter is niet erg hoog, maar zal wel voldoen hoor. Ik neem aan dat je bedoelt dat je poten 2,50 zijn, daar komt dan je hoekstuk nog op wat 50 cm is, kom je toch op 3 meter.
        Wij hebben in Hoeven gestaan met een carrรƒยฉ wat absoluut niet hoger kon dan 2 meter poten, 29 centimeter deeltje en hoekstuk, kom je in totaal op 2,79 meter uit. Scheelt toch weer 20 cm. Hier in Hoeven hebben we een overwegend wild publiek, en alles is goed gegaan, niks aan het handje. En je moet maar zo denken, al zijn je poten 4 meter hoog, als ze iets wรƒยญllen veruรƒยฏneren, dan komen ze er wel bij hoor, desnoods klimmen ze in je truss.
        Overigens zou ik op die lengte van 11 meter wel een extra pootje zetten.

Groeten en succes ermee, Joris
        Timescape.nl

Comment

• Joost van Ens
          • Jan 2001
          • 628

Dit wordt om te beginnen schoren plaatsen, anders kun je het direct vergeten. De hoogte is niet van belang, maar idd wat laag, maar ook mijn ervaring is dat het wel gaat en dat de mensen er wel bij kunnen maar niet zo erg makkelijk, en met 3,10 meter zaalhoogte gaat je dit maar net, of net niet (afhankelijk van je schoren) lukken met 2,5 meter poot.

Hoe wil je dit spul trouwens omhoog lieren, ik weet niet wat al jouw lampen wegen, maar: gegokt,

truss: 12 kg per 3 meter = ongeveer 144kg
          mh ongeveer 20 kg = 320kg
          4-bar 14 kg? = 140 kg

ik zit nu al op een totaal van zo'n 600 kg en dan moeten er nog de kabels, spiegelbol atomic en die coemar bij.

je gaat dus statieven nodig hebben die meer dan 200kg! per stuk mogen hebben (75% regel) Dit zijn flinke jongens.

verder, zoekop wat je truss mag hebben voor prolyte is dat bij de h30d, (heb je die?) op 11 meter 382 kg deze door 2 delen voor de vf en je houdt 191 kg gelijkmatig verdeeld over.
          voor 7 meter is dit 726/2=363.
          Maar je gebruikt hoeken, dus moet je deze waardes nog een keer door 2 delen. het wordt dan voor de lange zijde. 95 kg en voor de korte 181kg.

prolyte geeft een maximum lengte op van 12 meter. boven de 6 meter is schoren dus zeker aan te bevelen. (ik meen dat als je dit doet je ook iets anders met de gewichten mag rekenen, maar zeker weet ik dat niet meer. rinus?) als ik nu gewoon de gewichten optel kom ik op maximaal 95+95+181+181=552 kg -144 kg truss (nog zonder schoren) = 408 kg wat je mits je goed rekent, het meeste in de korte zijdes hangt, en alles gelijkmatig verdeeld. aan apparatuur, kabels enz. in dit carรƒยฉ mag hangen. Daar kom je dus dik overheen. dus zou mijn conclusie zijn (afhankelijk van als je ander mag rekenen met schoren, maar dan nog) idd. nog 2 poten er bij onder. (wel weer prolyte t-stukken huren dan)

blijft het verhaal, hoe krijg je het omhoog, of ga je er later alles inhangen. (dit is op die 3 meter nog wel te doen maar kost natuurlijk wel tijd.)

Ik hoop dat het even duidelijk is. eerst uitzoeken welke truss van prolyte, dan al je spullen wegen incl. je kabels. dan tekening maken met wat waar komt. dan rekenen of het kan en mag.

groeten

Comment

• JBL-QSC-DBX
            • Apr 2003
            • 381

Mensen,

al die gewichten die Joost voorrekent had ik in eerste instantie nog niet bij nagedacht, maar zijn natuurlijk wel degelijk van belang. Overigens is het bij deze hoogte natuurlijk relatief eenvoudig om met een trapje o.i.d. alles te installeren.

Even een ander vraagje, wie heeft er evt. een lijst o.i.d. met bepaalde rekengewichten van 4-bars, movingheads, scans, enz. enz.
            Heb net effe gezocht, maar kan zoiets nog niet vinden, misschien iets voor een apart topic?

Ik begrijp hierbij dat het nogal wat uitmaakt of je normale blikken pars pakt of bijvoorbeeld multipars, dit maakt nogal een verschil. Maar een MH van Martin of robe zal niet zo veel schelen. Zijn er bepaalde waardes die je aan kunt houden zonder al je apparatuur te hoeven gaan wegen? Ook spullen die je inhuurt kun je zo makkelijker in je berekening meenemen. Veel info hierover is natuurlijk te verkrijgen bij de websites van de verschillende fabrikanten, maar een lijst met de meest gebruikte spullen zou wel handig zijn. Ik zou een voorzet kunnen geven, maar wacht effe af of er misschien mensen zijn die zoiets al hebben.

Groeten, Joris
            Timescape.nl

Comment

• Koemar
              • May 2003
              • 81

Okee, is het misschien een idee om een VMB wind-upje in het midden van die 11 meter te plaatsen??? Ohwja, de MH's wegen 21 kg. De spiegebol en atomic kunnen in een andere truss worden geplaatst.

Greets Ronnie
              Doe-mar een Coemar!

Comment

• LJ Chris
                • Jul 2002
                • 477

Gebruik toch 4 genies om je carrรƒยฉ omhoog te takelen?
                Met gewone lifters is het toch beetje lastig om je constructie op de lifters te krijgen, een genie schuif je er zo onderin en takelen maar...

Greetz
                Chris
                Morgen is de drukste dag van je leven!

Comment

• Rv
                  • Feb 2001
                  • 1086

Heren, wanneer ik mijn handen omhoog steek met voeten plat op de grond kom ik op 2,40m
                  Wanneer ik spring haal ik meer dan 3m.

Hang jij aan je 2,5m nog een MH, dan hangt die nog een pakje lager te wiebelen.

Dat ga je toch niet doen? Zou ik nooit durven hoor, ik ken mezelf trouwens ...
                  ____
                  Rv.
                  ____

Comment

• Klaaske
                    • Jun 2003
                    • 571

Hmm blijft toch een twijfel geval.

Met Carnaval hier in een van de lokale Feestcafe's ook een carrรƒยฉ getakeld, met macs en parren erin en 2 atomics. Er is geen enkele keer iets mis gegaan. Misschien maakt het wel uit dat er heel de avond security daar toch wel opletten dat er geen idioten ergens aankwamen. Zie onderstaande foto voor duidelijkere indruk:

<font size=\"1\">
                    Groeten,
                    Jaap
                    <b>
                    -[GSXke :)]-
                    </font id=\"size1\"></b>

Comment

• Rv
                      • Feb 2001
                      • 1086

Getakeld, dat wil dus zeggen dat het op de foto's nog een stukkie hoger is dan dat jij het gaat doen ...

Pffffffffffff, ik zou dat niet durven hoor, echt niet ...
                      ____
                      Rv.
                      ____

Comment

• hansje
                        • Jun 2003
                        • 40

maar de hoogte van een MH die recht onder een truss hangt is ook al gauw 55 cm, tel daarbij op de hoogte van je trusscarre (26 cm) en trek dit samen (81 cm) van 3.10 m af, dan zit je op 2.39m als laagste punt (voor je MH's). Iemand van 1.80 komt zonder te springen [B)]al bij 2.35....
                        Misschien moet je het andersom bouwen dat je verlichting erboven op staat[:0]....,en je onderkant truss dus op 2.39 zit, wordt wel beetje merkwaardig bouwwerk....[^]

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5430

Aan het gewichtenverhaal van Joost weinig toe te voegen.

@ Joris:
                          begin eerst eens met gewoon met al je eigen materiaal te wegen. Daar kan zelfs de huis-weegschaal van 'moeders-de-vrouw' prima voor voldoen. (We gaan echt niet zeuren over 1a2% afwijking - dat doet zij wel!)
                          @ Hansje:
                          Dan hebben de heren een lekker handgreepje binnen bereik, om zich eens even stoer aan op te trekken......
                          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• kokkie
                            • Nov 2003
                            • 1166

@ Rinus: een puntlast van 80kg in het midden, in een trussje dat verdeeld over 11m 95kg mag hebben (en ongeveer heeft). We zijn het niet van jou gewend om dit soort dingen aan te moedigen.
                            Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• Lazy
                              • Sep 2003
                              • 294

citaat:Geplaatst door Rv

Heren, wanneer ik mijn handen omhoog steek met voeten plat op de grond kom ik op 2,40m
                              Wanneer ik spring haal ik meer dan 3m.

Hang jij aan je 2,5m nog een MH, dan hangt die nog een pakje lager te wiebelen.

Dat ga je toch niet doen? Zou ik nooit durven hoor, ik ken mezelf trouwens ...
                              Bij praktisch alle discotheken in Tilburg hangen de gemiddelde scan's of moving heads niet hoog, zodat je er makkelijk bij kunt met de handjes... Maar je ziet toch wel dat ze dat hooguit 1 keer aan proberen te raken en dat anders de handjes au doen.

Comment

Working...