DI box omgekeerd gebruiken

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kees22
    • Feb 2007
    • 110

DI box omgekeerd gebruiken

beste mensen

is het mogelijk om een DI box omgekeerd te gebruiken dus niet van ongebalanceerd naar gebalanceerd
    maar van gebalanceerd naar ongebalanceerd

of gaat dit ten koste van de elektronica in de DI het gaat hier om de stageline DIB100

het is voor een geimproviseerde intercom tussen het podium en de FOH tafel er gaat dus een gebalanceerd signaal naat het podium
    en hier komt een gewone koptelefoon op.

en voor de return geef ik de stagehands een mic die ik op de mengtafel in een vrij kanaal prik en vervolgems gewoon PFL
    Ik kan niet zingen, maar mijn installatie helaas wel.
  • laserguy
    • Jun 2003
    • 2755

Als dit een passieve DI is (m.a.w. gewoon een transformatortje in een kastje) dan lukt dit. Zit er elektronica rond dan zal dit niet lukken.
    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• kees22
      • Feb 2007
      • 110

de Di heeft geen enkele vorm van voeding nodig.

maar er zit wel een schakelaar op voor 0,-20 en -40 dB

ik weet niet of hier gewoon simpel weg de verhouding v/d trafo wordt aangepast of dat dit met behulp van wat componenten op een printje wordt gedaan.

Comment

• vasco
        • Oct 2003
        • 2567

Ik neem aan dat de koptelefoon op een koptelefoonversterker komt want direct in de DI steken gaat geen hoorbaar geluid geven. Heeft deze koptelefoonversterker geen gebalanceerde ingang?

Daarnaast ga je neem ik aan ook de microfoon bij de FOH niet direct in de DI steken maar ook op een vrij kanaal of op de talkback. Je hebt toch iets van een preamp nodig. Is het dan niet mogelijk en makkelijker om een aux naar het toneel te zenden welke dan de koptelefoonversterker ingaat?

Maak het jezelf niet te moeilijk.

Comment

• SjoerdOptLand
          • Jul 2003
          • 261

Dat standaard stageline ding is hartstikke passief, je kunt het dus gewoon doen met de schakelaar op 0 dB. Een goedkopere oplossing is natuurlijk een verloopkabeltje, want je zult nu wellicht een gender-changer voor de XLR nodig hebben. De genders mag je zelf invullen, maar voor een koptelefoon kun je het gewoon zo doen:

XLR-1 --> not connected
          XLR-2 --> contrajack-tip (links) + contrajack-ring (rechts)
          XLR-3 --> contrajack-sleeve (aarde)

Rationale:[LIST][*]De koptelefoon zit nergens aan de aarde, dus kan de differentiële spanning gewoon tussen pin 2 en 3 afnemen. Als je de XLR-1 wel zou aansluiten (op XLR-3), gooi je bij de goedkopere mengtafels 3 dB signaalsterkte weg.[*]De stereokoptelefoon krijgt op deze manier zowel links als rechts hetzelfde signaal.[/LIST]

Trouwens, wat Vasco zegt, klopt: bovenstaand gaat niet werken als je een microfoonsignaal (-40 dBu ofzo) verstaat onder 'gebalanceerd signaal'. Een aux-uitgang waarvan je de gain flink opendraait, zal wel werken, maar het zal niet luid zijn. Niet luid genoeg? Inderdaad, dan heb je nog een koptelefoon-versterker nodig (bijvoorbeeld met een gebalanceerde ingang ;-))

Succes!
          Sjoerd
          Last edited by SjoerdOptLand; 28-12-07, 17:55. Reason: Reactie op vasco verwerkt

Comment

• kees22
            • Feb 2007
            • 110

@vasco

ik steek idd de mic eerst in de mengtafel.

@ sjoerdopland

hier had ik nog niet aan gedacht zo hou het signaal idd gebalanceerd

dank voor uw reactie

Comment

• kees22
              • Feb 2007
              • 110

ik heb nog eens zitten denken

ik heb geen besschikking tot koptelefoon versterker

maar als ik de DI op ground lift zet

dan heb ik toch ook gewoon het signaal tussen de + en - maar dan gewoon met een transformatortje ertussen.

het verhaal met stereo/mono connectors los ik wel op om toch uit beide kanten van de koptelefoon geluid te krijgen.

Comment

• vasco
                • Oct 2003
                • 2567

Ja je hebt signaal op line niveau, je gaat dus niks horen uit de koptelefoon zonder de versterker.

Comment

• jeroenw
                  • Dec 2003
                  • 216

Ik weet niet met wat voor koptelefoon je werkt, maar ik heb al regelmatig mn koptelefoon in een line out gestoken (om te kijken waar ik signaal verloor) en daar komt zoveel herrie uit dat ik em niet op mn kop durf te zetten. Het kan dus wel maar 0dB uitsturen is bij mij veel te hard...
                  \"Kost een par centen maar dan hedduh ok wa!\"

Comment

• kees22
                    • Feb 2007
                    • 110

dank voor uw reacties

het is een simpele koptelefoon die ik thuis gewoon voor achter m'n pc gebruik en dat werkt gewoon is het niet zo dat er uit een pc ook gewoon een line signaal komt????

Comment

• kees22
                      • Feb 2007
                      • 110

affiijn

na al een hoop gekl**t met verloopjes maken (slechte minijack plugs e.d.)
                      en jullie allemaal lastig te hebben gevallen
                      bedenk ik me zojuist dat we nog een extra mixertje (mackie dfx6) hebben met, jawel,
                      een koptelefoon uitgang!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
                      en gewoon met gebalanceerde ingang.

diepe zucht!!!!!

Comment

• Outline
                        • Feb 2006
                        • 1434

We nemen aan dat je diep door het stof gaat?

Comment

• kees22
                          • Feb 2007
                          • 110

heel erg

Comment

Working...