Ik ben een subwoofer aan het simuleren met de RCF L18G400 driver, parameters ingegeven zoals hier uitgelegd. Ook bij power de RMS waarde ingevoegd, maar krijg nog steeds geen Cone Excursion grafiek op mijn scherm. Wat doe ik verkeerd?
Handleiding WinISD Pro
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
En valt de excursion wel binnen het bereik van het venster?
Dit laatste kun je instellen met optie (rechtermuisknop op het scherm).De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Toch niet, het is wel degelijk de graph van de driver zelf en het bereik is meer dan voldoende. Ik zie de rode xmax lijn gewoon duidelijk staan. Ik herinner me dat ik de laatste keer ik het programma gebruikte hetzelfde probleem had.
Edit: ik zal zometeen de save files eens uploaden.Comment
-
En heb je bij signal ook het maximale vermogen ingegeven?De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Jawel, 1000 watt.
Volgens mij ligt het aan de parameters van de speaker zelf, want ik probeerde het juist met een JBL driver uit de lijst en daarmee ging het perfect.
Edit: Ik heb het dan maar gedaan met de LF18X400. Praktisch dezelfde driver, misschien zelfs nog een klein stukje interessanter. Maar toch 80 euro duurder en ik kan niet meteen zien waarom.Last edited by Waveform; 01-01-11, 19:41.Comment
-
In hoeverre is het 'erg' dat er een te hoge groupdelay en een te hoge port air velocity is buiten het te weergeven frequentiegebied.
Ik ben met een topkast bezig en daar heb ik een piek van 12 op 65 hz en bij de air velocity een piek van 43 op 63 hz terwijl ik de topkast ga gebruiken voor een frequentiegebied van 100 - 20000hz. Dus altijd boven een sub.Stage-support.com licht- en geluidstechniekComment
-
Je kunt bij Winisd Pro volgens mij ook simuleren met een high-pass filter erin, dan zie je snel genoeg wat er gebeurd.
Zolang binnen het gebruiksgebied de diverse waarden niet uit de bocht vliegen is er niets aan de hand, wel stijl genoeg filteren in dit geval.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Vraag gaat meer ove hifi dan PA, hoop dat dit geen probleem geeft?
Goed; ik zit met een speaker wat te simuleren in Winisd, en ben er denk ik wel uit.
Ik vraag me alleen af of ik wel goed zit met de group delay. Deze ziet er nu zo uit:
Ga ik dit 'horen'?
Er wordt gesproken over een boomerig geluid, wat wordt hieronder verstaan?
En wanneer ga ik dit merken?Comment
-
Dit ga je zeker wel horen, waarschijnlijk is het een driver met een nogal hoge QTS (boven de 0,3) en een lage BL (onder de 15).
Dan heb je dus een driver die wel lekker laag kan komen maar relatief weinig controle heeft over de beweging van de conus.
Heb je de TS parameters van die driver?De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Het gaat om deze speaker. Dus de Peerless 830845.
Ik heb alleen bij het simuleren de verkeerde parameters gebruikt, dom dom dom natuurlijk. Dacht dat ik de XXLS 12 had. Het ziet er nu zo uit:
edit: En stel dat ik het zo bouw, hoe zou ik de hogere group delay dan merken aan het geluid?Last edited by sjig; 19-04-14, 08:39.Comment
-
Precies wat ik dus al verwachtte, een Qts van 0,45 met een BL van 13,1, dit zijn waarden die aangeven dat er weinig controle over de conus is.
Die waarden zullen een erg diep laag geven maar weinig 'punch', het laag zal wat 'blubberig' worden met weinig definitie.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Vandaag in elkaar gezet, ben er meer dan tevreden over.
Wordt alleen voor films kijken gebruikt. Daar is dit subje prima voor.
Gelukkig is het geluid nog niet zo 'blubberig' als onze bose acousti-weet ik het.
Nog ff 1 laatste vraagje; dempingswol, wel of niet? Heb nog heel wat noppenschuim liggen, maar weet niet zeker of het er beter of gaat worden?Comment
-
Hallo allemaal!!
Heb zojuist weer eens WINISD geinstalleerd en wil gelijk ff een speaker toevoegen met de T/S parameters maar krijg deze niet opgeslagen.. Da's ff lastig nu een kast berekenen...
Diverse keren geprobeerd, maar geen resultaat.. Iemand zelfde problem??
Dave[FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]Comment
-
Krijg je gewoon te zien dat een aantal parameters niet goed samengaan met elkaar?
Dan moet je gewoon enkele parameters terug naar 0 zetten, en als de berekening van WINISD goed zit kan je hem zo laten. Na dat een paar keer te doen lukt het vaak wel
Er was geloof ik ook nog een bepaalde volgorde waardoor het altijd goed gaat?Comment
-
De volgorde die hier beschreven staat werkt voor mij altijd: http://www.licht-geluid.nl/forum/zel...tml#post374281
Onderaan in het tabblad waar je de parameters invoert staat een vakje aangevinkt met daarachter "Auto Calculate Unknowns". Zet deze uit om de automatische berekening en daarbij behorende controle te omzeilen.
Mvg JohanComment
Comment