(vaste opstelling) zaalmix FOH, hoe ziet dat er bij jullie uit?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dva-nl
    • Dec 2009
    • 6

(vaste opstelling) zaalmix FOH, hoe ziet dat er bij jullie uit?

Stelling is vrij simpel. Ik wil graag weten hoe bij jullie de inrichting van de zaalmixer er uit ziet. Met name voor mensen met een vaste(theater) opstelling. Ligt de mengtafel in een flightcase of een op maat gemaakte kast? Waar en hoe staan de effecten, waar laat je de ASL, laptops, lampjes, multi de hele mikmak. Ook de indeling van de mengtafel mag getoond worden. Gaande weg kan ik ook uitleggen hoe onze tafel werkt, wat de auxen doen, monitor, groepen, mute groepen etc. Ik focus me nu alleen graag op de randapparaten en uiterlijkheden.

Bij ons ziet het er allemaal redelijk strak uit (heb helaas geen pics), maar wil graag een hogere efficiëntie behalen. Er zijn een paar dingen die ik zelf niet helemaal lekker vind zitten. Dus misschien dat ik wat kan (ont)lenen aan ideeën van anderen. Eventueel visueel ondersteunt door een foto. Mijn doel is vooral, leren, leren en leren.
    Sounds like ...
  • Lynx
    • Nov 2010
    • 94

Bij mij in het theater (stadsgehoorzaal Vlaardingen).
    Kleine zaal: Midas venice 16 zonder case en een stolp rackje met CD / MD speler, SPX900, TC D Two en een KT square one EQ. Deze stolp staat op een lege stolp om een beetje de hoogte in te gaan. Het FX rack heeft een multi voor de connecties naar de tafel. Verder zit er in de muur een harting 108 met 36 lijnen van af het toneel en een harting 48 voor de retour lijnen naar de amps voor FOH en Monitoren. Gewoon met losse snakes. Verder niet veel boeiends.

De grote zaal heeft in de basis alleen een harting 108 en 48 naar het toneel met breakout en verder zetten we neer wat we nodig hebben.
    De ene keer zetten we een venice 16 neer met een losse cd speler. De andere keer gebruiken we de verona 240 of 320 (in case) met een fx rack zoals hierboven en een rack met 3 square one EQ's en een square one dynamics in een stolp case.

We hebben dus niet echt een vaste opstelling. Na elke show breken we ook alles weer af en zetten we het netjes in de opslag. Meestal neemt de artiest toch z'n eigen tafel mee. De Verona's gebruiken we eigenlijk alleen maar met amateur voorstellingen of als we zelf bandjes moeten schuiven. Tegenwoordig huur ik vaak een M7CL in voor het gemak. Scheelt ook weer een FX rack. Voor de hele simpele klusjes hebben we nog een kleine AH tafeltje. In principe kunnen we de regieplek leeghalen en daar stoelen neerzetten.

We hebben dus niet echt een vaste opstelling behalve in de kleine zaal. Maar ook daar wordt tegenwoordig steeds meer een tafel van de artiest neer gezet.

Bij elke regie plek liggen ook 2 lijnen ASL en 3 (in de kleine zaal 2) lijnen DMX. Het basisstation van de ASL hangt in het regiehok bij de DMX boosters, dovenlijn etc.

Als ik het niet vergeet zal ik morgen wat foto's schieten.
    Last edited by Lynx; 16-06-11, 18:16.

Comment

• dva-nl
      • Dec 2009
      • 6

Ah, jullie gebruiken je zaal dynamischer dan de onze. Wij hebben dan ook een vast repertoire met af en toe gastoptredens. Bij jullie is het dus niet persé esthetisch verantwoord? Ik heb helaas geen plaatjes maar misschien paint ik zo wel het één en ander voor uitleg.

Zit het licht en geluid naast elkaar? Bij ons zit licht bijvoorbeeld een paar meter achter ons en dan ongeveer 1.5 meter verhoogd om over het publiek heen te kijken.

edit: De gastoptredens zijn vaak naar de rider van de band. Dus inderdaad dan komt er een andere tafel (nu hebben we Soundcraft series 2 uit mijn hoofd (40 kanaals)), maar er komt dan ook ander geluid te hangen, afhankelijk van de band. Zo hebben we ook al een paar Line-ray in de zaal gehad terwijl wij standaard onze tops gewoon vliegen met subkasten op de grond.
      Last edited by dva-nl; 20-06-11, 13:08.
      Sounds like ...

Comment

• Lynx
        • Nov 2010
        • 94

Het licht en geluid zit bij ons bij elkaar. We hebben in de zalen wel een regie hok met alle aansluitingen maar die is naar mijn weten de laatste 3 jaar niet meer gebruikt behalve voor de volgspot.

Het zaal geluid is ook gevlogen en de subs op de grond. In de kleine zaal komt er eigenlijk nooit een andere set. In de grote zaal hebben we een zaal trek waar ons center aan hangt en daar kan ook een array in van de artiest. Soms wordt het ook op de vloer gestapeld. In de grote zaal hangt L+R vast aan de lijst.

Ik denk niet dat de juiste opstelling bestaat. Zeker niet bij ons. We hebben te veel verschillende soorten optredens en iedereen neemt weer wat anders mee en wilt het ook weer anders ophangen.

Waar ben je bij je eigen zaal niet tevreden over dan? Ik weet van mezelf dat ik altijd erg kritisch ben op mezelf en op onze eigen geluidsset. Toch heeft ervaring mij geleerd dat je wel kan blijven fine tunen maar dat kost vaak een hoop tijd en het resultaat zal menig publiek niet eens horen. Soms maak je het juist slechter dan dat het al was.

Als de bezoekers tevreden zijn, de artiesten zich prettig voelen dan is het vaak het beste om het zo te laten. Never change the winning team.

Comment

• dva-nl
          • Dec 2009
          • 6

Klopt er bestaat niet een juiste opstelling en elke zaal is weer 'uniek' mede door design en akoestiek, maar ook door het doel van de zaal. Juist omdat alles bij ons vrij vast staat is het handig om (professionele) protocollen of handigheden aan te houden. Ik ben niet per definitie ontevreden over de zaal of dingen, maar het kan gewoon altijd beter. Ik heb bijvoorbeeld geen goede plaats van de ASL en dan is dat best vervelend op den duur.

Verder vind ik (professionele) input gewoon erg interessant omdat ik zelf niet altijd 'out of the box' kan denken omdat ik er zo dicht op zit.

Ik heb een paar paints gemaakt voor wat verduidelijking. Schiet er maar raak op want ik ben verder heel benieuwd.

Zaaloverzicht
          Bovenaanzicht
          Vooraanzicht

Deze is hoe ik in de toekomst de ASL wil, want dan ben je toch wat beweeglijker. Tenminste dat denk ik.

Toekomst ASL

let niet te veel op de verhoudingen, ik ben geen tekenaar ofzo.
          Last edited by dva-nl; 20-06-11, 13:04. Reason: afbeedlingen
          Sounds like ...

Comment

• Altec
            • Apr 2012
            • 51

Wij hebben in het Icoon theater de geluidstafel in een flightcase liggen met aan de achterkant een kast waarin de kabels weggewerkt zijn, verder het effectenrek linksonder de tafel, ASL zit daar bovenop. De versterkers staan weggestopt boven op het grid en in een van de poten staat een stagebox.
            Onvoltooid Tegenwoordige Tijd student
            Op de AHK

Comment

Working...