Zelfbouw sub naar wensen van forummers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Ik weet dat Funseekers in Waspik ze kan leveren.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Waveform
      • Dec 2009
      • 321

Originally posted by Janvo
      Tussen de 160à200 dollar
      Als je "Selenium 15SWS800" intikt op google zie ik al minstens 4 webwinkels
      160 dollar is inderdaad helemaal niet zoveel geld. Heeft iemand ervaring met deze speakers?

Comment

• DJJJ
        • Feb 2010
        • 41

Ik heb de selenium gevonden helemaal niet duur
        Maaar als ik het geld erweer voor heb denk ik dat ik deze wil maken.
        Ik heb er alweer wat vaker naar gekeken en lijkt mij super !!
        Heb je ook een bouwtekening er van ?
        Zo ja zet je die dan op het forum ? (zou wel fijn wezen )

Comment

• Stoney3K
          • Sep 2007
          • 1399

Ik kan voorlopig nog wel even vooruit met twee verse 18" EV-subjes, maar ik hou deze in de gaten. Voor wat kleinere zaaltjes is 18" een beetje overkill, dan zou een 15" subje per kant (onder een 12" topje) een prima aanvulling zijn, of misschien later als drumfill.
          First make it work, then make it look pretty!

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Ik heb van ieder paneel een aparte tekening gemaakt.
            Alles is in Google sketchup getekend en van ieder paneel heb ik vervolgens een plaatje gemaakt.
            Er kunnen met deze bestanden dus geen CNC machines aangestuurd worden, wanneer daar veel belangstelling voor is zal ik het ontwerp ook in een ander programma tekenen.
            Kan alle tekeningen wel in dit topic gaan zetten maar vraag me af of de moderators hier blij mee zijn.

Comment

• @lex
              • Jul 2006
              • 1087

Originally posted by MusicXtra
              Het heeft allemaal wat langer geduurd dan gepland maar de tekeningen zijn zover dat er begonnen kan worden met de bouw.
              Als er mensen zijn die interesse hebben in een uitgebreide bouwbeschrijving laat het dan even weten dan zal ik daar ook voor zorgen.
              Ik moet ff uitzoeken hoe ik de tekeningen als download op mijn site kan plaatsen, laat hier wel even weten wanneer dat is gelukt. Ben erg benieuwd wie aan het bouwen slaat, helaas heb ik zelf de komende weken geen tijd om een prototype te bouwen.
              Zou leuk zijn wanneer de bouwers in dit topic foto's plaatsen van de bouw.
              De aanbevolen speaker is een Selenium 15SWS800 of de 18sound 15NLW9500. Met deze speakers zal er niet veel aan processing nodig zijn buiten een 18dB hoogdoorlaat filter op 35 Hz en een laagdoorlaat op 70-100 Hz.
              De tuningsfrequentie is 40 Hz, daarbij presteert de kast het beste.
              Eventueel kan de tuningsfrequentie op 50 Hz gelegd worden voor een iets hoger rendement.
              Het gewicht ligt voor de Selenium versie rond de 30 kg en voor de 18sound versie rond de 26 kg.
              De kast is relatief eenvoudig te bouwen, er zitten geen verstekhoeken in alleen wel veel werk voor de bovenfrees.
              Als materiaal is er gekozen voor 15 mm berken multiplex
              Voor de stijfheid zit er erg veel bracing in wat zorgt voor een strakke en ongekleurde weergave met een hoog rendement. De bracing is zoveel mogelijk onderdeel van de handgrepen en de poorten.
              De kast is voorzien van rubber pootjes en uitsparingen in de bovenzijde om makkelijk te kunnen stapelen.
              Was het niet veel makkelijker geweest als de lange zijde van de basreflexpoort eenzelfde plaat was geweest als de achterkant van het handvatcompartiment? Of heb je daar een reden voor?

@lex
              Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Originally posted by @lex
                Was het niet veel makkelijker geweest als de lange zijde van de basreflexpoort eenzelfde plaat was geweest als de achterkant van het handvatcompartiment? Of heb je daar een reden voor?

@lex
                Ja daar heb ik een reden voor.
                Nu kun je heel makkelijk de poort-tuning wijzigen en hoef je geen hoeken uit een plaat te zagen.

Comment

• ewald
                  • Aug 2000
                  • 93

Beste MusicXtra,

Waar kan ik de rest van de foto's met panelen vinden?

En heeft iemand al deze boxen gebouwd?
                  Wat zijn de bevindingen?

Comment

• T_Sound
                    • Sep 2009
                    • 267

Sander, zijn er al enige bouwtekeningen (van elk onderdeel van de kast apart) te verkrijgen?

Het lijkt me namelijk een zeer interessante kast en wil hem graag bouwen.

Welke gereedschappen zijn er minimaal nodig behalve het doorsnee hobby gereedschap en een bovenvrees?

T_Sound
                    Geluidmixen, doe je met gevoel, maar meer met je gehoor!

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Ik heb van ieder onderdeel een aparte tekening.
                      Moet nog even uitzoeken hoe ik dat het handigst kan regelen dat iedereen erover kan beschikken.
                      Om de kast te kunnen bouwen heb je nodig:
                      - Cirkelzaag of je moet alle panelen laten zagen
                      - Bovenfrees met diverse freesjes waaronder een kopieerfrees en cirkel geleiding
                      - Aluminium hoekprofiel voor geleiding van de bovenfrees
                      - Lijmklemmen om het aluminium profiel mee vast te klemmen
                      - Eventueel een decoupeerzaag (om te frezen openingen voor te zagen)
                      - Schuurmachine met korrel 80 en 150
                      - Accuboormachine
                      - Lijmpistool
                      - Meetlint
                      - Pen, boortjes 3,5/ 6 en 8 en een pozidriv bitje

Al met al dus redelijk standaard hobby gereedschap.

Comment

• T_Sound
                        • Sep 2009
                        • 267

Ik wil u graag hartelijk danken voor deze informatie dit zit inderdaad wel standaard in de gereedschapskist van een redelijke klusser.

Ik wacht hoopvol op de tekeningen.

T_Sound
                        Geluidmixen, doe je met gevoel, maar meer met je gehoor!

Comment

• Waveform
                          • Dec 2009
                          • 321

Moet nog even uitzoeken hoe ik dat het handigst kan regelen dat iedereen erover kan beschikken.
                          Foto-album aanmaken online. (vb. Photobucket, Flickr,...) en dan de link hier neerplaatsen. Ook kan je al je Sketchup tekeningen bij hen online plaatsen.

Gaat er qua klank veel verschil zitten tussen de Selenium en 18sound driver? De prijzen liggen namelijk nogal behoorlijk uit mekaar, dus financieel is die selenium natuurlijk een stuk interessanter. Hetgeen ik wel nog zoek voordat ik begin met eentje te bouwen is een degelijke grill. Zoiets als bij een EAW 850 wordt gebruikt zou ideaal zijn. Of iets zoals degene jij gebruikt bij je subjes. Maar ik wil in ieder geval een dun laagje schuim tegen de binnenkant van de grill en het zou makkelijk zijn moest ik dat zelf niet moeten plakken.

Voor de rest ziet het er heel leuk uit. Oppervlakte van het frontvlak is ideaal en het geheel ziet er zeer hanteerbaar uit.

Comment

• Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

Moet nog even uitzoeken hoe ik dat het handigst kan regelen dat iedereen erover kan beschikken.p.
                            mail ze maar naar mij, heb nog ergens 30G server met genoeg bandbreedte..

( in pdf, graag, dat dan weer wel..)

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Originally posted by MacGyverSounds
                              mail ze maar naar mij, heb nog ergens 30G server met genoeg bandbreedte..

( in pdf, graag, dat dan weer wel..)
                              Da's een mooi aanbod, ik zal deze week alle tekeningen als PDF aan je mailen.

Comment

• Boriss
                                • Jan 2004
                                • 19

Het ontwerp ziet er veelbelovend uit ben zeker vanplan om er eens twee te bouwen zodra de tekeningen er zijn.

Vol verwachting klopt mijn hart.

Alleen nog effe kijken wie de S speakers kan leveren in nederland
                                Tja mag het een beetje zachter ik hoor de monitors boven het zaalgeluid uit (ooit eens aan een coverband met capsones gevraagd)

Comment

Working...